روش ترجیحی تامین مالی در بافت فرسوده

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۱۰/۲۷
یک کارشناس مسکن روش ترجیحی تامین مالی ساخت مسکن در بافت های فرسوده شهری را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، سلمان خادم المله،کارشناس بازار مسکن و صاحبنظر حوزه سرمایه با بیان اینکه فرآیند تامین مالی ساخت و ساز در بافت های فرسوده شهری هم اکنون از طریق ابزارهای تامین مالی تعریف شده در بازار سرمایه قابل انجام است؛ افزود: ابزارها و نهادهای تامین مالی تعریف شده در بازار سرمایه نه تنها برای تجهیز منابع کمکی ساخت مسکن قابل استفاده و موثر هستند بلکه از آن ها می توان در تامین مالی پروژه های شهری و عمرانی نیز استفاده کرد.

وی با بیان اینکه صندوق زمین و ساختمان یکی از موثرترین و کاراترین ابزارهای تامین مالی برای ساخت مسکن به خصوص در بافت های فرسوده شهری و همچنین اجرای پروژه های عمرانی است؛ گفت: پیش از این از مدل این صندوق ها برای تامین مالی چند پروژه بین شهری استفاده شده است.

خادم المله با اشاره به استفاده از این روش در تامین مالی یک پروژه مسکونی در شهر تهران که از سوی شرکت سرمایه گذاری مسکن ساخته و افتتاح شد گفت: این روش تامین مالی در شرایط فعلی نه تنها برای ساخت و سازهای معمولی بلکه برای ساخت و ساز در بافت های فرسوده شهری بسیار موثر است چون در شرایط فعلی که عمده سازندگان با مشکل تامین مالی مواجه اند تجهیز سرمایه های خرد و کلان افراد می تواند منابع مناسبی را برای تامین هزینه های ساخت و ساز فراهم کند. به این ترتیب اتکا به منابع بانکی برای ساخت و ساز کاهش می یابد.

وی راه اندازی صندوق های زمین و ساختمان را از اقدامات مثبت و موثر در عرصه تامین مالی ساخت مسکن عنوان کرد و افزود: در بافت های فرسوده استفاده از این روش تامین مالی بسیاری از مشکلات مربوط به تجهیز منابع مالی مورد نیاز برای نوسازی محدوده ها و محلات هدف را بر طرف خواهد کرد.

خادم المله تصریح کرد: از آنجا که در مدل تامین مالی ساخت و ساز با استفاده از صندوق های زمین و ساختمان می توان از یک صندوق برای اجرای چند پروژه استفاده کرد راه اندازی این صندوق ها برای تامین مالی ساخت مسکن در پروژه های تجمیع شده یکی از بهترین روش های تامین مالی محسوب می شود.

وی افزود: بر خلاف تصور رایج که هر صندوق باید برای یک پروژه افتتاح شود می توان یک صندوق را برای چند پروژه راه اندازی کرد و در شرایط فعلی بافت فرسوده بستر مناسبی برای راه اندازی این صندوق هاست؛ چرا که هم اکنون ساخت و ساز در این بافت ها با مشکلاتی برای تامین مالی مواجه است و از سوی دیگر بافت های فرسوده و محدوده های هدف نوسازی نیز هم اکنون از ظرفیت بالایی برای ساخت و ساز برخوردارند که راه اندازی و استفاده از این روش تامین مالی می تواند بسیاری از تنگناهای مالی موجود در این مسیر را بر طرف کند.

وی افزود: یکی از قابلیت های مهم دیگر صندوق های زمین و ساختمان استفاده از یک صندوق برای اجرای چند پروژه در مکان های مختلف است؛ به این معنی که نه تنها نیازی نیست برای اجرای هر پروژه یک صندوق جداگانه راه اندازی و تاسیس شود بلکه می توان برای چند پروژه همزمان ولو اینکه در یک مکان یکسان نباشند یک صندوق واحد تعریف کرد که این روش بیشتر در اجرای پروژه های بین شهری قابلیت کاربرد دارد؛ هر چند در ساخت و سازها و اجرای پروژه های شهری نیز منعی در آن وجود ندارد.

خادم المله تصریح کرد: به این معنا که الزاما نیازی نیست مکان فیزیکی همه پروژه هایی که یک صندوق زمین و ساختمان برای آن ها تعریف می شود یکسان باشد.

وی خاطر نشان کرد: همه َآنچه گفته شد مزیت هایی است که این روش تامین مالی را در مقابل روش های دیگر در شرایط فعلی برای تامین ساخت و ساز مسکن به خصوص در بافت های فرسوده و اجرای پروژه های شهری و بین شهری به ویژه در شرایط فعلی متمایز می کند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000