بازگشت رونق به بخش ساخت و ساز

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۱۱/۰۳
تیراژ ساختمانی در دومین فصل از سال جاری در شهر تهران معادل ۹.۹ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است که نشان از نزدیک شدن بخش ساخت و ساز به دوره رونق دارد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا،کارشناسان بازار مسکن معتقدند به تبع تغییر وضعیت چند عامل شامل رشد معاملات خرید مسکن، تسهیلات نوسازی در بافت فرسوده و نوسانات قیمت در بازار ملک کلنگی، روند بازار ساخت و ساز نیز تغییر مسیر می ­دهد. از ابتدای سال جاری با بروز تغییراتی در هر یک از این سه عامل پیش ­بینی ­ها حاکی از بازگشت دوباره سرمایه­ گذاران ساختمانی به بخش عرضه مسکن بود.

این پیش­ بینی حالا خود را در آمار رسمی منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نیز نشان می دهد به طوری که مطابق با بررسی های انجام شده، در فصل تابستان سال جاری، برای تعداد 18 هزار و 767 واحد مسکونی در شهر تهران پروانه ساختمانی صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته یعنی تابستان 95، معادل 9.9 درصد رشد داشته است. این رشد نسبت به سه ماهه ابتدایی سال نیز رخ داده است. گزارش رسمی مرکز آمار حاکی از آن است که تیراژ ساخت وساز در فصل تابستان نسبت به بهار سال جاری معادل 6.2 درصد افزایش داشته است.

نکته مورد توجه در این گزارش متوسط تعداد واحد مسکونی در هر یک از پروانه­ های احداث ساختمان است که به عدد 7.1 رسیده است.

در این میان کارشناسان بازار مسکن معتقدند برای آن که واحدهای مسکونی عرضه شده در بازار مسکن با نیاز مصرفی موجود در بازار که در حال حاضر بخش عمده­ای از تقاضای موجود در بخش خرید و فروش مسکن را تشکیل می­ دهند هم راستا شود شناسایی نوع نیاز تقاضای مصرفی در بازار است. ردیابی آمارها نشان می­ دهد اگر چه سهم آپارتمان های با زیربنای کمتر از 90 مترمربع از مجموع ساخت و سازهای انجام شده در شهر تهران طی چند سال اخیر کمتر از 20 درصد بوده اما در حال حاضر بیش از 60 درصد از معاملات انجام شده در بازار مسکن پایتخت به خرید و فروش آپارتمان­ های با متراژ کمتر از 90 متر اختصاص دارد که نشان دهنده نوع نیاز موجود در بازار است. از این کارشناسان عنوان می کنند در صورتی که بخش عرضه به این نیاز بازار توجه کند می تواند به نیاز موجود در بازار پاسخ دهد.

در همین حال گزارش ارائه شده از سوی مرکز آمار نشان می دهد مجموع مساحت زیربنای در پروانه های احداث ساختمان صادر شده در فصل تابستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 7.5 درصد رشد داشته است.

حجم ساخت و ساز در نیمه سال جاری در سایر نقاط شهری کشور نیز روند رو به رشدی را تجربه کرده است. طوری که مطابق با اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، در فصل دوم سال 96، معادل 82 هزار و 520 واحد مسکونی در پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری های کشور پیش بینی شده است که در مقایسه با فصل تابستان سال گذشته معادل 6.4 درصد رشد داشته است. این روند در مقایسه با فصل بهار سال جاری نیز با 6.3 درصد رشد مواجه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، پیش از این نیز بازگشت رونق به بخش ساخت و ساز مسکن در آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی اشاره شده بود. مطابق با اطلاعات بانک مرکزی، رشد ارزش افزوده بخش مسکن در نیمه نخست سال جاری معادل ۶/ ۰ درصد بوده است. این در حالی است که در ۶ ماه نخست سال قبل رشد بخش ساختمان منفی ۶/ ۱۴ درصد بوده است. همچنین در بخش ساختمان ارزش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مناطق شهری به قیمت‌های جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶/ ۱۲ درصد افزایش یافته است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000