معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی در همایش سراسری انبوه سازان پاسخ داد:

نیاز بازار مسکن در ۱۰ سال آینده چقدر است؟

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۱۱/۲۴
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی،‌ به سوال بازار درباره نیاز ۱۰ سال آتی به ساخت و سازهای جدید پاسخ داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن -هیبنا، حامد مظاهریان در اجلاس سراسری انبوه سازان با بیان اینکه در حال حاضر در ازای ۲۴ میلیون خانوار، ۲۷ میلیون ‌خانه در کشور وجود دارد، گفت: اما واقعیت این است که خانه های خالی را نباید در این آمار حساب کنیم چرا که این خانه ها با هدف اصلاح الگوی مصرف احداث نشدند بلکه با هدف ساخت سفته بازی و حاشیه سودی که در مقطعی برای این بازار وجود داشت ساخته شدند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از خانه های خالی، لوکس هستند، افزود: این خانه ها طی سه سال گذشته وارد گردونه عرضه نشدند و به فروش نرسیدند چرا که خارج از توان اقشار دهک های میانی و ضعیف جامعه بود. بنابراین آمار این خانه ها را باید از نیاز مسکن خارج کنیم.

وی با بیان اینکه بنابراین با کسر خانه های خالی در حال حاضر به ازای هر ۱۰۰ خانه، ۱۰۴ خانوار داریم، افزود: این نشان دهنده تقاضای بالقوه در بازار و عدم تعادل بین عرضه و تقاضا است.

مظاهریان با اشاره به افق بازار مسکن در ۱۰ سال آینده گفت: تا سال ۱۴۰۵ پنج میلیون خانواده جدید تشکیل خواهد شد و تعداد ۲۴ میلیون خانوار فعلی به ۲۹ میلیون خانوار می رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه همچنین در این بازه زمانی جمعیت شهر نشین از ۷۴ درصد به ۷۹ درصد افزایش خواهد یافت ادامه داد: این آمار به ما این پیام را می دهد که در ۱۰ سال آینده بیشترین مشکل ما برای نیاز مسکن در شهرها خواهد بود البته این به معنای رفع مشکل نیاز مسکن در مناطق روستایی نیست.

مظاهریان با اشاره به اینکه بر اساس این آمار تا ۱۰ سال آینده یک میلیون و ۳۷۱ هزار کمبود مسکن نسبت به تعداد خانوار خواهیم داشت، گفت: همچنین در این مدت پیش بینی می شود نیمی از ۲.۶ میلیون خانه خالی به موجودی واقعی مسکن اضافه شود. بنابراین در یک افق ۱۰ ساله به ساخت ۵ میلیون خانه جدید و نوسازی ۳.۸ میلیون مسکن و در مجموع به حدود ۹ میلیون مسکن جدید نیاز داریم.

مظاهریان تصریح کرد: بنابراین بازار مسکن در سال­های آتی، بازار مناسبی برای سرمایه­ گذاری ساختمانی است مشروط بر آنکه، سازنده ها مطابق نیاز بازار (تقاضای مربوط به واحدهای کم متراژ) اقدام به ساخت و ساز کنند چرا که بزرگ­سازی باعث فروش نرفتن واحدها و دامن زدن به رکود عمیق مشابه سال های 92 تا 95 می شود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000