مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن با اشاره به کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق یکم اعلام کرد:

حذف یک مانع

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۲/۱۲
مدیر کل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: تصمیم شورای پول و اعتبار برای کاهش مجدد نرخ سود تسهیلات صندوق مسکن یکم ،منجر به تسهیل شدن ورود متقاضیان خرید مسکن به بازار خواهد شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن –هیبنا، در راستای تفاهم وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی در بهمن ماه سال گذشته است، هفته پیش شورای پول و اعتبار با هدف کمک به خانه اولی ها و بازسازی بافت های فرسوده در مناطق شهری و روستایی نرخ سود تسهیلات یکم را تغییر داد. بر اساس تصمیم هیات سیاست گذاری پولی ایران نرخ سود تسهیلات در مناطق شهری با یک و نیم واحد درصد کاهش از 9.5 درصد به هشت درصد رسید. شورای پول و اعتبار همچنین نرخ سود در بافت فرسوده شهری را نیز از 8 درصد به شش درصد کاهش داد. این کاهش، باعث کم شدن مبلغ اقساط ماهانه تسهیلات میشود و استفاده از این تسهیلات توسط خانه اولی ها، راحتتر میشود.
علی چگینی مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن با مثبت ارزیابی کردن این اقدام، به پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، اعلام کرد: از ابتدای تشکیل دولت دوازدهم وزارت راه و شهرسازی در راستای تحریک و توانمندسازی سمت تقاضا، سه تغییر شامل کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق یکم، افزایش طول دوره بازپرداخت و همچنین افزایش سقف تسهیلات این صندوق را مطالبه و پیگیری کرد.
وی ادامه داد: به دنبال پیگیری های انجام شده سرانجام هفته گذشته شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات صندوق یکم را در مناطق شهری از 9.5 به 8 درصد و در مناطق بافت فرسوده از 8 درصد به 6 درصد کاهش داد. کاهش نرخ سود تسهیلات این صندوق به دلیل آنکه منجر به کاهش رقم اقساط ماهانه و سود پرداختی می شود می تواند در گام نخست منجر به تحریک تقاضا به دلیل آسان شدن شرایط ورود به بازار خرید مسکن به ویژه خانه اولی ها شود.
مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن با اشاره به کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق یکم به 6 درصد در مناطق بافت فرسوده اظهار کرد: کاهش نرخ سود تسهیلات این صندوق در محدوده بافت فرسوده که متقاضیان توانایی کمتری برای پرداخت اقساط نسبت به متقاضیان سایر نقاط شهری دارند می تواند اثر بیشتری داشته باشد.
او افزود: کاهش نرخ سود تسهیلات یکی از موانع جدی برای ورود متقاضیان خانه اولی به بازار مصرفی خرید مسکن را حذف کرده است. چرا که یکی از موانع مشارکت خانه اولی ها در طرح صندوق یکم میزان اقساط ماهانه پرداختی بود.با توجه به قدرت خرید محدود خانه اولیها، زوج های زیادی امکان پرداخت اقساط با نرخ های سود قبلی را نداشتند.
چگینی معتقد است تحریک تقاضا و افزایش حضور متقاضیان خرید مسکن در بازار می تواند سیگنال مثبتی برای سمت عرضه نیز محسوب شود. وی در این باره توضیح داد: سازندگان با توجه به حضور متقاضیان در بازار قطعا نشانه ای برای ازسرگیری عملیات پروژه های ساختمانی را دریافت خواهند کرد و به این ترتیب بخش عرضه و تقاضا در بازار نیز به یک تعادل نسبی مناسب دست خواهد یافت.
وی در عین حال به افزایش ورودی صندوق پس انداز مسکن اشاره کرد و افزود: طبیعتا با کاهش نرخ سود تسهیلات، میزان تقاضا برای ثبت نام و اخذ این نوع تسهیلات افزایش پیدا می کند. از این رو برای بر هم نخوردن تعادل میان منابع و مصارف صندوق یکم باید تمهیداتی از جمله افزایش سرمایه بانک مسکن و پرداخت یارانه نرخ سود تسهیلات اندیشیده شود.
به گفته وی پیش بینی شده است این رقم برای جبران کسری منابع صندوق، از محل منابع صندوق توسعه ملی پرداخت شود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000