عضو هیأت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری تشریح کرد

تضمین جدید برای فروش مسکن در بافت فرسوده

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۲/۱۵
عضو هیأت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران اعلام کرد: کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم به نوعی تضمین جدید برای فروش مسکن در بافت های فرسوده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

مجید روستا، عضو هیأت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا،گفت:کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم برای خریداران مسکن در بافت های فرسوده موجب ترغیب و تشویق متقاضیان خانه اولی برای خرید مسکن در این بافت ها و به فروش رفتن واحدهای مسکونی نوسازی شده از سوی سرمایه گذاران و توسعه گران می شود.
وی افزود:همین موضوع موجب رونق نوسازی در بافت های فرسوده شده و کمک می کند توسعه گران و سرمایه گذاران و مالکان املاک فرسوده انگیزه قوی تری برای نوسازی این بافت ها داشته باشند؛ چرا که تعلق گرفتن ارزان ترین تسهیلات مسکن در شرایط فعلی به متقاضیان مسکن در این بافت ها و محدوده ها مشوق بسیار خوبی برای خرید این واحدها از سوی متقاضیان است.
روستا ادامه داد: این در حالی است که همین مشوق می تواند منجر به رونق خرید و فروش مسکن در محلات و محدوده های هدف نوسازی شود و می توان از آن به عنوان نوعی تضمین برای بازگشت اصل و سود سرمایه گذاری انجام شده به سرمایه گذاران و توسعه گران، نام برد.
عضو هیأت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران خاطرنشان کرد:کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن در بافت های فرسوده از 8 به 6 درصد این تسهیلات را هم اکنون به مناسب ترین و ارزان ترین تسهیلات خرید مسکن تبدیل کرده است که مناسب ترین شکل تسهیلات برای خانه اولی ها محسوب می شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه مخاطبان این تسهیلات عمدتا زوج های جوان و یا خانه اولی هایی هستند که در طبقات متوسط رو به پایین درآمدی قرار می گیرند این تسهیلات می تواند زمینه مناسبی را برای پوشش هزینه های خرید مسکن برای آن ها ایجاد کند.
روستا تصریح کرد: کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم از سوی دیگر منجر به استقبال خانه اولی ها از واحدهای ساخته شده در محدوده ها و محلات هدف نوسازی می شود؛ چرا که علاوه بر تعلق ارزان ترین شکل تسهیلات خرید مسکن به متقاضیان خرید آپارتمان در این محلات،سطح قیمت مسکن در این محدوده ها نسبت به سایر نواحی شهر که در محدوده بافت فرسوده قرار ندارند مناسبتر است و از این لحاظ می توان اعلام کرد این موضوع به نوعی تضمین غیرمستقیم فروش واحدهای ساخته شده در بافت های فرسوده شهری است.
وی تاکید کرد: در واقع محلات و محدوده های هدف نوسازی به دلیل پایین تر بودن سطح قیمت مسکن و همچنین تعلق ارزان ترین شکل تسهیلات مسکن به متقاضیان،مناطق مناسبی برای جست و جو و خرید مسکن از سوی خانه اولی ها هستند.
روستا همچنین گفت: با توجه به اینکه شرط خانه اولی بودن برای متقاضیان خرید مسکن در بافت های فرسوده با استفاده از امکانات صندوق پس انداز مسکن یکم برداشته شده است و سایر متقاضیان خرید مسکن در این محدوده های شهری نیز می توانند از این تسهیلات ارزان قیمت بهره مند شوند، به طور قطع استقبال برای خرید مسکن از سوی متقاضیان غیرخانه اولی نیز در این محدوده ها افزایش می یابد.
وی تاکید کرد: با کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن از محل صندوق پس انداز یکم، یکی از اساسی ترین موانع سرمایه گذاری یعنی عدم وجود ضمانت برای فروش رفتن واحدها از میان برداشته شده است و هم اکنون سرمایه گذاران و توسعه گران با اطمینان بیشتری نسبت به گذشته می توانند به عرصه نوسازی این بافت ها ورود کنند.
روستا گفت: در راستای ایجاد ضمانت برای فروش واحدهای ساخته شده در بافت های فرسوده دولت اساسا قادر به وورد به بحث تضمین خرید واحدها نیست؛ ضمن اینکه این نوع ضمانت از اساس اشتباه و مردود است؛ دولت تنها می تواند با طراحی ساز و کارها و ابزارهای تشویقی نسبت به ایجاد ضمانت غیرمستقیم برای فروش این واحدها اقدام کند که کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن در این محلات یکی از مهمترین و اثربخش ترین ابزارهاست.
وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی طرح ملی بازآفرینی شهری آغاز شده است گفت: تا کنون به موجب تصویب 5 مصوبه در راستای عملیاتی سازی این طرح، کارگروه های مربوط تشکیل شده است و چندین پروژه نیز در شهرهای مختلف تعریف شده و زمین و بودجه هایی برای شروع عملیات نوسازی در اراضی دولتی در این شهرها نیز در نظر گرفته شده است.
روستا گفت: هم اکنون دستورالعمل مالی و حقوقی برنامه ملی بازآفرینی شهری نیز برای تصویب در اختیار دولت قرار گرفته است که به زودی مصوب خواهد شد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000