تنور معاملات زمین گرم شد

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۳/۰۱
تعداد معاملات خرید و فروش زمین و املاک مسکونی کلنگی در شهر تهران زمستان ۹۶ با رشد ۴۱ درصدی همراه شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، تازه‌ترین گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می دهد حجم (تعداد) معاملات خرید و فروش املاک کلنگی و زمین‌های مناسب برای ساخت واحدهای مسکونی در شهر تهران زمستان 96 نسبت به زمستان 95 معادل 41 درصد افزایش یافت؛ این در حالی است که حجم (تعداد) معاملات خرید و فروش زمین و املاک کلنگی شهر تهران در فصل گذشته در مقایسه با یک فصل قبل -پاییز 96- نیز حدود 38 درصد افزایش یافته بود. بنابراین روند رشد معاملات خرید زمین (ملک کلنگی) در تهران بیانگر گرم شدن تنور این بخش از بازار ملک آن هم به دلیل ورود سازنده ها به بازار ساخت و ساز است.
بر اساس گزارش مرکز آمار، متوسط قیمت فروش هرمترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران زمستان سال گذشته به حدود 6 میلیون تومان رسید که نسبت به فصل قبل از آن یعنی پاییز 96 معادل 13.6 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن یعنی زمستان 95 برابر با 33.5 درصد افزایش داشته است.
افزایش حجم و قیمت زمین و املاک کلنگی مسکونی در زمستان گذشته در پی افزایش تقاضا برای شروع پروژه‌های جدید ساختمانی همزمان با رونق ایجاد شده در بازار معاملات مسکن اتفاق افتاده است؛ بازار ساخت و ساز مسکن که طی دست‌کم سه سال گذشته در رکود ناشی از رکود بازار معاملات مسکن به سر می‌برد با ورود بازار معاملات خرید و فروش آپارتمان‌های مسکونی به فاز رونق با موج جدیدی از بازگشت سازنده‌ها به بازار ساخت و ساز روبه رو شده است؛ هم ‌اکنون تقاضا برای خرید زمین و املاک مسکونی کلنگی برای شروع پروژه‌های جدید ساختمانی افزایش یافته است و همین موضوع زمستان امسال منجر به افزایش تقاضا و حجم معاملات در بازار معاملات این دسته از املاک شد.
فعالان و کارشناسان بازار زمین پیش‌بینی می‌کنند موج تقاضا برای خرید زمین‌ و املاک مسکونی کلنگی برای ساخت و سازهای جدید همچنان در ماه‌های پیش رو ادامه داشته باشد که نتیجه این افزایش تقاضا افزایش حجم معاملات در بازار زمین و همچنین افزایش عرضه واحدهای مسکونی طی دو سال آینده است.
زمستان امسال میانگین مساحت املاک کلنگی و زمین‌های با کاربری مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های املاک شهر تهران 276 مترمربع بوده است.همچنین در میان مناطق 22 گانه شهر تهران بیشترین متوسط قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های مسکن مربوط به منطقه 3 شهر تهران معادل 12 میلیون و 700 هزار تومان با میانگین مساحت 418 مترمربع و کمترین آن در منطقه 20 شهر تهران در حدود 1 میلیون و 700 هزار تومان با میانگین مساحت 219 مترمربع بوده است.
از سوی دیگر تغییرات قیمت فروش هرمترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در معاملات انجام شده بین حداقل 737 هزار تومان در منطقه 20 و حداکثر 26 میلیون و700 هزار تومان در منطقه 2 بوده است.از کل معاملات انجام شده برای فروش زمین یا زمین املاک کلنگی واقع در مناطق مختلف شهر تهران منطقه‌ی 2 با 9.3 درصد دارای بیشترین سهم و منطقه 21 با 0.8 درصد دارای کمترین سهم است.
میانگین قیمت مسکن در زمستان 96
مرکز آمار ایران همچنین در گزارش خود تحولات بازار مسکن شهر تهران در زمستان سال 96 را اعلام کرده است.
براین اساس،متوسط قیمت فروش هرمترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران زمستان سال گذشته به 5 میلیون و870 هزار تومان رسیده است که نسبت به فصل قبل از آن 14.8 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن نیز -زمستان 95- حدود 33.2 درصد افزایش یافته است.
میانگین مساحت واحدهای مسکونی معامله شده در مناطق 22 گانه شهر تهران در زمستان سال گذشته 94 مترمربع بوده است؛همچنین میانگین سنی واحدهای مسکونی معامله شده در همین بازه زمانی 11 سال گزارش شده است.
از طرفی حجم معاملات فروش آپارتمان‌های مسکونی در زمستان 96 نسبت به فصل قبل 7.1 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 10.6 درصد افزایش داشته است.براساس این گزارش در میان مناطق 22 گانه شهر تهران بیشترین متوسط قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در حدود 13 میلیون و260 هزار تومان با میانگین مساحت 149 مترمربع و متوسط عمر بنای 9 سال در منطقه‌ی یک و کمترین آن در حدود 2 میلیون و730 هزار تومان با میانگین مساحت 74 مترمربع و متوسط عمربنای 9 سال در منطقه‌ 18 بوده است.
همچنین حداقل قیمت فروش هرمترمربع زیربنای مسکونی در معاملات انجام شده حدود 615 هزار تومان در منطقه 20 و حداکثر قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده حدود 37 میلیون و853 هزار تومان در منطقه یک بوده است.این در حالی است که از کل معاملات انجام شده برای فروش زیربنای مسکونی در مناطق 22 گانه شهرداری تهران،منطقه 5 با 12.7 درصد دارای بیشترین سهم و منطقه 19 با 0.9 درصد،دارای کمتر ین سهم است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000