توصیه به خریداران مصرفی بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۳/۳۱
یک کارشناس مسکن و ساختمان به متقاضیان مصرفی توصیه کرد برای خرید مسکن در بازار فعلی به دنبال قیمتهای واقعی باشند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بازار معاملات مسکن از ابتدای سال جاری به فاز رونق وارد شد. اگرچه از ابتدای دوره پیش بینی بخش زیادی از تحلیلگران در مورد جنس رونق در این دوره، رشد قیمت ها در محدوده نرخ تورم بود اما این رشد قیمت به واسطه تاثیرگذاری عوامل متعدد درونی و بیرونی مرتبط با این بخش، از انتظارها فراتر رفت و به این ترتیب بازار مسکن در وضعیت متفاوتی از پیش بینی ها قرار گرفت.
مسعود سعادتمند کارشناس بخش مسکن و ساختمان نیز با بیان اینکه بازار مسکن طی یکی دو ماه اخیر وضعیت متفاوتی از پیش بینی ها تجربه کرد، گفت: این روند موجب شد رشد قیمت آپارتمان ها در برخی از مناطق شهر تهران از میزان رشد نرخ تورم فاصله معناداری پیدا کند.همین وضعیت سبب شد تا بخشی از نقدینگی به سمت این بخش روانه شود. در نتیجه بخش عرضه برای دست یابی به سود حداکثری میزان رشد قیمت واحدهای مسکونی را نیز افزایش دادند.

وی اظهار کرد در حال حاضر بخش زیادی از قیمت های اعلامی در مورد فایل های فروش به اصطلاح پرت و حتی بسیار متفاوت از قیمتهای رشد یافته است در چنین شرایطی پیدا کردن واحدی که به قیمت واقعی برای فروش گذاشته شده باشد دشوار است. به عنوان مثال اگر قیمت پیشنهادی برای واحدهای نوساز در یک منطقه معادل 6 میلیون تومان در ابتدای سال بوده و طی ماه های اخیر با 50 درصد افزایش قیمت هم مواجه شده باشد طبیعتا باید قیمت پیشنهادی واحدهای نوساز در این منطقه به حدود 9 میلیون تومان رسیده باشد اما بررسی میدانی نشان می دهد قیمت های پیشنهادی اعلام شده در برخی مواقع به حدود 13 تا 14 میلیون تومان می رسد.
این کارشناس مسکن ادامه داد: نکته جالب آنکه این دسته از قیمت های پیشنهادی هم‌اکنون در بازار کم هم نیستند. یعنی بخش زیادی از سازنده ها تمایل به افزایش غیرمتعارف قیمتها دارند. از این رو در چنین بازاری پیدا کردن واحدی با قیمت واقعی کار راحتی نیست.
وی با اشاره به رفتار متقاضیان مصرفی در این شرایط بازار گفت: از آنجا که این گروه برای مصرف و سکونت در واحد خریداری شده به بازار وارد می شوند بنابراین فکر نمی کنم تفاوت خاصی داشته باشد. به این معنا که اگر توان و قدرت خرید آنها همچنان برای ورود به بازار مناسب باشد باید به بازار وارد شوند. چون به هر حال این گروه باید واحد مسکونی مدنظر خود را پیدا کنند.
سعادتمند به تفاوت وضعیت کنونی بازار مسکن برای متقاضیان مصرفی اشاره کرد و افزود: تنها تفاوتی که وضعیت کنونی بازار برای آنها دارد آن است که باید جست وجوی بیشتری برای پیدا کردن آپارتمان موردنظر بگذارند. چراکه قیمتهای پرت در بازار زیاد است و نیاز است که زمان بیشتری برای یافتن یک واحد با قیمت واقعی گذاشته شود.
وی به خریداران مصرفی بازار توصیه کرد: این گروه از متقاضیان باید فروشندگان واقعی را پیدا کنند. در حال حاضر بخشی از سمت عرضه که در بازار حاضر شده‌است فروشنده واقعی نیستند یعنی چندان برای آنها فرقی ندارد که واحد مسکونی آنها در چه زمانی فروش رود. اما بخشی از فروشندگان به قصد فروش در یک زمان کوتاه به بازار وارد شده‌اند. بنابراین اگر متقاضیان بتوانند این فروشندگان را پیدا کنند می‌توانند راحت تر و سریعتر خرید خود را انجام دهند.البته این نکته را اضافه کنم که اگر متقاضیان مصرفی زمان دارند می توانند صبر کنند تا بازار به یک ثبات برسد.
وی در عین حال تاکید کرد: منظور از ثبات در بازار، کاهش قیمت ها نیست بلکه منظور کند شدن روند رشد قیمتها و کاهش تمایل سمت عرضه برای افزایش مداوم قیمتها است. در این صورت اگر تحول خاصی در شرایط سیاسی و اقتصادی روی ندهد به نظر می‌رسد بازار مسکن ظرف دو تا سه ماه آینده در یک وضعیت باثبات قرار خواهد گرفت.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000