رئیس اداره کل تسهیلات تبصره ای بانک مسکن اعلام کرد:

مسیر جدید استعلام ملک برای تسهیلات بافت فرسوده

استعلام وقوع املاک در محدوده بافت فرسوده شهر تهران به عنوان مرحله نخست پروسه پرداخت تسهیلات با حذف مکاتبات زائد تسهیل می شود.
پایگاه خبری بانک مسکن

رئیس اداره کل تسهیلات تبصره ای بانک مسکن با اعلام این خبر به پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: از این پس در راستای تسریع و تسهیل امور پرداخت تسهیلات به متقاضیان محدوده بافت فرسوده شهر تهران، مرحله استعلام وقوع املاک در این محدوده شهر با مراجعه الکترونیکی (مستقیم) شعب به سامانه طرح تفصیلی جدید تهران انجام می شود.

ندا کسری کرمانشاهی با اشاره به تازه ترین بخشنامه این اداره کل به مدیریت شعب بانک مسکن در شهر تهران، اظهار کرد: به تازگی در راستای ایجاد سهولت در انجام امور مربوط به پرداخت تسهیلات به متقاضیان محدوده بافت فرسوده پایتخت، بخشنامه ای برای تعیین وقوع یا عدم وقوع املاک موضوع تسهیلات در بافت فرسوده و ناکارآمد شهری در مناطق 22 گانه شهر تهران تدوین شده است.

وی ادامه داد: مطابق با محتوای ابلاغ شده این بخشنامه، تا اطلاع ثانونی به منظور استعلام وقوع املاک در محدوده بافت فرسوده مناطق 22 گانه شهر تهران، صرفا با وارد ساختن اطلاعاتی همچون شماره پرونده شهرسازی یا کد نوسازی(شماره بلوک و ملک) که از گواهی ساختمان قابل اقتباس است در سامانه طرح تفصیلی جدید تهران، عملیات استعلام انجام خواهد شد.

به گفته وی این اقدام دو مزیت مهم را متوجه مسیر پرداخت تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی بانک مسکن برای متقاضیان محدوده بافت فرسوده خواهد کرد.

کرمانشاهی با اشاره به مزیت­ های این روش استعلام املاک، گفت: این روش در ابتدا منجر به حذف مکاتبات زائد و در ادامه مغایرت های معرفی نامه های صادره در خصوص استعلام مربوط به قرارگیری ملک در محدوده مصوب محلات هدف را رفع خواهد کرد.

وی در عین حال افزود: همچنین با استفاده از این روش یک وحدت رویه میان نحوه استعلام ها ایجاد خواهد شد.

رئیس اداره کل تسهیلات تبصره ای با اشاره به بخشنامه صادر شده تصریح کرد: مطابق با مکاتبات انجام شده با شرکت بازآفرینی شهری که تا پیش از این استعلام محل استقرار املاک طی نامه نگاری با این شرکت انجام می شد، مقرر شده است تا اطلاع ثانوی، پیش از ایجاد بستر نرم افزاری و سامانه متمرکز جهت کنترل در شعب، این استعلامات از طریق مراجعه مستقیم به سامانه طرح تفصیلی جدید تهران انجام شود.

به گفته وی این روش می تواند روند پرداخت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده را تسریع و تسهیل کند و در نتیجه به تسریع جریان نوسازی بافت فرسوده در جریان طرح بازآفرینی شهری کمک ویژه ای کند.

به گزارش هیبنا بر اساس طرح ملی بازآفرینی شهری قرار است سالانه 100 هزار واحد مسکونی جدید در بافت های فرسوده سراسر کشور نوسازی و احداث شود. بانک مسکن در سال جاری آمادگی دارد 100 هزار فقره تسهیلات نوسازی بافت فرسوده پرداخت کند.

کرمانشاهی تاکید کرد: به این منظور هماهنگی های لازم با شعب انجام شده است تا ترتیبی برای مراجعه مستقیم شعب به سامانه طرح تفصیلی تهران با هدف کنترل محل وقوع ملک در بافت فرسوده اتخاذ شود. ضمن آنکه بنا شده پس از ایجاد بستر نرم افزاری مورد نیاز در شعب، مراتب بعدی به شعب مناطق 22 گانه اعلام شود.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، طی سال های اخیر نحوه استعلام وقوع ملک در محدوده بافت فرسوده از طریق نامه نگاری و مکاتبه با شرکت بازآفرینی شهری ایران انجام می شد. این روند علاوه بر طولانی شدن پروسه پرداخت تسهیلات، منجر به ایجاد برخی مغایرت ها در خصوص استعلام های مربوطه می شد. از این رو بانک مسکن در راستای کمک به جریان نوسازی محلات قدیمی شهر تهران که در حال حاضر حدود 3 هزار و 268 هکتار از مساحت شهر تهران را در برگرفته است، بنا دارد پس از این پروسه استعلام وقوع ملک در این محدوده شهری را با حذف مکاتبات زائد انجام دهد. این روش استعلام می تواند در ماه های آتی منجر به ایجاد یک نوع وحدت رویه میان شعب مختلف شهر تهران در استعلام وقوع ملک در بافت فرسوده شود.

پرسنل شعب بانک مسکن با وارد کردن شماره بلوک و شماره ملک مربوط به قطعه ­ای که مالک آن قصد نوسازی را دارد -و در عین حال مدعی قرار داشتن ملک خود در بافت فرسوده است- در سامانه الکترونیکی استعلام طرح تفصیلی تهران، از صحت و سقم این ادعا مطلع شود.

این سامانه توسط شهرداری تهران در سال 91 راه اندازی شد و این قابلیت را دارد که کاربری هر ملک و همچنین قرارگیری یا عدم قرارگیری آن ملک در محدوده بافت فرسوده را به شکل الکترونیکی در کسری از ثانیه، به کاربر اعلام کند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000