آپارتمان های پیشتاز در معاملات مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۴/۱۹
آمارهای رسمی از وضعیت تحولات بازار مسکن از پیشتازی آپارتمان های ۶۰ تا ۷۰ مترمربعی در معاملات خرید آپارتمان خبر می دهد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، هم اکنون آپارتمان های 60 تا 70 مترمربعی بیشترین سطح تقاضا برای خرید از سوی متقاضیان را به خود اختصاص داده است که همین موضوع منجر به پیشتازی این واحدها در بازار فروش نسبت به سایر واحدهای مسکونی شده است. علت گرایش عمده خریداران به این آپارتمان، توان خرید محدود و نقش تسهیلات خرید بانک مسکن در پوشش بودجه مالی متقاضیان است. تسهیلات بانک مسکن به گونه ای هدفمند طراحی شده که برای معاملات لوکس قابلیت استفاده ندارد بلکه برای خانه اولی­ ها بیشترین کاربرد را دارد.

بر اساس آمارهای رسمی و برمبنای اطلاعات ثبت شده از جزییات معاملات خرید و فروش آپارتمان های مسکونی شهر تهران این واحدها در شرایط فعلی معادل 15 درصد از حجم کل معاملات مسکن را به خود اختصاص می دهند که در میان سایر بازه های مساحتی آپارتمان های معامله شده بیشترین سهم محسوب می شود.

افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن برای متقاضیان مصرفی و خانه اولی ها از یک سو و همچنین وجود شکاف قابل توجه بین قدرت خرید افراد و قیمت مسکن در پایتخت منجر به افزایش سهم آپارتمان های 60 تا 70 مترمربعی در میان سایر آپارتمان ها در معاملات خرید مسکن شده است.

این در حالی است که میانگین مساحت ساخت و سازها هم اکنون بیش از 100 مترمربع به ازای هر واحد مسکونی است که نشان دهنده عدم تطابق عرضه و تقاضا در بازار مسکن است؛پیشتازی آپارتمان های 60 تا 70 مترمربعی در بازار معاملات مسکن در چنین شرایطی نشان می دهد لازم است یک تغییر جهت اساسی در ساخت وسازهای کشور صورت گیرد؛به این معنا که سازندگان باید مساحت واحدهای احداثی جدید را برای ایجاد هماهنگی بین الگوی عرضه و تقاضای مسکن کاهش دهند.

این موضوع علاوه بر رفع نیاز خانه اولی ها و سایر متقاضیان مصرفی در بازار مسکن موجب می شود زمان بازدهی سرمایه سازندگان در واحدهای بدون متقاضی یا کم متقاضی کاهش یابد و به این ترتیب نوعی نفع دو جانبه برای هر دو سمت عرضه و تقاضا در بازار مسکن حاصل شود.

در حال حاضر میانگین هر مترمربع آپارتمان مسکونی در مناطق 22 گانه شهر تهران حدود 6 میلیون و 500 هزار تومان است که زوجین خانه اولی می توانند با استفاده از تسهیلات 160 میلیون تومانی به علاوه تسهیلات 20 میلیون تومانی جعاله هزینه خرید بیش از 27 مترمربع آپارتمان را به صورت متوسط تامین کنند.

این در حالی است که با توجه به عرضه بیشتر آپارتمان های مورد نیاز خانه اولی ها در نیمه جنوبی شهر تهران در صورت خرید آپارتمان های ارزان تر واقع در مناطق جنوبی شهر،خانه اولی ها به پوشش مناسب تری از تسهیلات برای خرید آپارتمان برخوردار می­شوند؛ بعنوان مثال در صورت خرید آپارتمانی با قیمت 5 میلیون تومان در ازای هر مترمربع، وام 180 میلیون تومانی می تواند بودجه خرید 36 مترمربع از یک واحد مسکونی را تامین کند.به این ترتیب تسهیلات خرید یکم در چنین شرایطی بیش از نیمی از هزینه مورد نیاز برای خرید یک آپارتمان 70 مترمربعی را پوشش می دهد.

بررسی های به عمل آمده در خصوص کم و کیف بازار معاملات مسکن همچنین نشان می دهد بعد از آپارتمان های 60 تا 70 مترمربعی واحدهای 50 تا 60 مترمربعی و 70 تا 80 مترمربعی بیشترین سهم از معاملات خرید مسکن را در شرایط فعلی به خود اختصاص می دهند؛در حال حاضر سهم آپارتمان های 50 تا 60 مترمربعی که آپارتمان های ریزمتراژ بازار مسکن محسوب می شوند از کل معاملات بازار خرید و فروش آپارتمان، معادل 14.6 درصد است و آپارتمان های 70 تا 80 مترمربعی نیز معادل 12.2 درصد از کل معاملات خرید مسکن در بازار معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران را به خود اختصاص می دهند.

این موضوع نشان می دهد هم اکنون واحدهای مسکونی مصرفی با زیربنای کمتر از 80 مترمربع 54 درصد از معاملات خرید و فروش در بازار ملک معادل بیش از نیمی از معاملات را به خود اختصاص می دهند.

همچنین در شرایط فعلی به رغم افزایش شدید قیمت مسکن همچنان واحدهای مسکونی با ارزش کل 100 تا 200 میلیون تومان با سهم 17.1 درصدی، پرمعامله ترین واحدهای مسکونی شهر تهران هستند که این موضوع نشان دهنده وضعیت قدرت خرید متقاضیان در بازار معاملات مسکن است. پس از آن واحدهای مسکونی با قیمت کل 200 تا 300 میلیون تومان و آپارتمان های با قیمت 300 تا 400 میلیون تومان بیشترین حجم از معاملات خرید مسکن را به ترتیب با سهم 16.7 درصدی و 10.7 درصدی به خود اختصاص داده اند که این موضوع نیز ضرورت حمایت از ساخت واحدهای مسکونی کوچک متراژ،میان متراژ و ارزان قیمت را بیش از پیش اثبات می کند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000