ماموریت استارت‌آپی در معاونت مسکن و ساختمان

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۶/۲۷
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اعلام ماموریت تازه مدیران این معاونت در زمینه ارایه نیازها به تیم‌های استارت‌آپی، دو وظیفه دولت در حمایت از استارت‌آپ‌ها را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، استارت‌آپ را می‌توان «یک تجارت نوپا که راه حلی مبتکرانه و مبتنی بر استفاده از ظرفیت‌های نوین فناوری برای حل مسائل ارایه می‌کند و البته تضمینی برای موفقیت آن وجود ندارد، اما اگر به موفقیت برسد، سود چشمگیری عاید سرمایه‌گذاران آن خواهد شد»، تعریف کرد. با این حال بررسی تجربیات موفق یک دهه اخیر در دنیا نشان می‌دهد میانگین عمر اغلب استارت‌آپ‌ها در جهان حدود 3 سال است و پس از آن دیگر به عنوان یک کسب و کار استارت‌آپی شناخته نمی‌شوند، بلکه پس از یک دوره کوتاه، به یک کمپانی تجاری بزرگ، سودده و با ارزش تبدیل می‌شوند.

با این حال در ایران هنوز استارت‌آپ‌ها نتوانسته‌اند آن‌ گونه که باید جای خود را در میان فعالیت‌های اقتصادی باز کنند و از این ظرفیت برای حل مسائل حوزه‌های گوناگون چندان استفاده نشده است. شاید یک مانع بزرگ بر سر راه ایده‌پردازی و تبدیل ایده‌ها به کسب و کار، حجم زیاد مداخله دولت در امور گوناگون و در نتیجه میدان ناکافی برای مانور استارت‌آپ‌ها است. از سوی دیگر داده‌هایی که باید به شکل آزاد در اختیار تیم‌های استارت‌آپی قرار بگیرد نیز اغلب در انحصار دولت بوده و در برابر آزادسازی آن مقاومت وجود دارد.

در این میان وزارت راه و شهرسازی از جمله نهادهایی است که در تغییر رویکرد نسبت به شیوه حل مسائل پیش‌قدم بوده و به جای اتکا بر راه‌حل‌های صرفا دولتی و اغلب بروکراتیک، فضا را برای تشکیل استارت‌آپ‌ها گشوده است. بانک مسکن نیز در سال های اخیر با راه اندازی یک نهاد متمرکز در زمینه حمایت از کسب و کارهای نوین مرتبط با بخش مسکن و مالی مسکن تحت عنوان شرکت توسعه کارآفرینی مسکن، در این مسیر جدید، گام موثر برداشت.

حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت تغییر رویکرد بنیادین در نحوه ارایه خدمات از سوی دولت به مردم، به هیبنا گفت: در عصر کنونی ساز و کارهای بروکراتیک معمول برای حل مسائل دیگر جوابگو نیست؛ کمااینکه به دلیل وجود ساختارهای صلب اداری و در عین حال شتاب رشد تکنولوژی و تغییر جنس نیازها، طبعا دولت از جامعه عقب می‌ماند.

وی با تاکید بر اینکه تجربه دنیا نشان داده است بخش خصوصی در بسیاری از مسائل عملکرد بهتری از دولت دارد، گفت: در عمده کشورهای موفق دنیا دولت‌ها در تلاش برای ارتقای سازوکارهایشان هستند و همین موقعیت سبب شده رییس جمهور فرانسه، آینده جامعه‌ فرانسه را استارتاپی بداند.

مظاهریان با تاکید بر اینکه در ایران نیز دولت باید پیش از اینکه دچار معضل ناکارآمدی گسترده شود، رویکرد خود را تغییر دهد، افزود: استارت‌آپ‌ها به دو شیوه نسبت به حل مسائل ورود می‌کنند. شیوه اول شناسایی مشکل جامعه و حل آن به نحوی که خود نیز سودی کسب کنند است که تاکنون نمونه‌های موفق آن در حوزه حمل و نقل و فروشگاه‌های اینترنتی در ایران وجود داشته است. اما در شیوه دوم دولت موضوعاتی که درباره آنها با چالش و مشکل روبرو است را با صاحبان ایده در میان می‌گذارد و از سرمایه فکر و خلاقیت آنها برای حل مسائل بهره می‌برد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری نشستی با بدنه وزارتخانه متبوع خود به همراه کارشناسان، ایده‌پردازان و مجموعه شرکت توسعه خدمات کارآفرینی مسکن متعلق به مجموعه بانک مسکن که حدود یک سال است در این زمینه فعال شده و در حال جذب تیم‌های خلاق و حمایت از آنها تا رسیدن به محصول استارت‌آپی نهایی است، یادآور شد: مدیران حوزه معاونت مسکن و ساختمان ملزم شده‌اند نسبت به حمایت از برنامه‌های دانشگاهی اقدام و فهرستی از چالش‌ها و نیازهایی که استارت‌آپ‌های می‌توانند به آنها پاسخ دهند را تهیه کرده و در اختیار صاحبان ایده قرار دهند.

به گفته مظاهریان، به منظور تسهیل این فرآیند دولت باید از یک‌سو نسبت به فراهم کردن دسترسی آزاد به اطلاعات و انحصارشکنی در این زمینه اقدام کند تا فضای رقابتی میان استارت‌آپ‌ها شکل بگیرد و کیفیت خروجی و محصول آنها افزایش یابد و از سوی دیگر باید بسترهای قانونی برای ایجاد کسب‌ و کارهای فناوری‌محور را نیز فراهم و به این شکل به آنها و به خود کمک کند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000