انعکاس نبض معاملات مسکن بر روند پرداخت تسهیلات خرید

کارنامه ۱۲ ماهه پرداخت تسهیلات خرید مسکن توسط بانک مسکن از انعکاس نبض معاملات خرید آپارتمان در شهرهای بزرگ حکایت دارد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، روند 12 ماهه پرداخت تسهیلات خرید مسکن از انعکاس حجم معاملات بر حجم تسهیلات اعطایی از سوی بانک مسکن به متقاضیان خبر می­ دهد به طوری که همزمان با ظهور نشانه ­های رونق در پایان سال گذشته، حجم تسهیلات اعطایی خرید مسکن نیز در یک شیب صعودی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، طی شش ماهه نخست سال جاری مجموعا 111 هزار و 989 فقره تسهیلات خرید مسکن (با سپرده و بدون سپرده) به متقاضیان سراسر کشور پرداخت شده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته معادل 54.8 درصد افزایش را نشان می­ دهد. بررسی روند ماهیانه پرداخت تسهیلات خرید مسکن طی دوره 12 ماهه ذکر شده از شهریور ماه سال گذشته تا پایان شهریور ماه سال جاری حاکی از اثرگذاری مستقیم حجم معاملات بر حجم تسهیلات پرداختی به متقاضیان خرید در دوره پیش رونق مسکن است. این وضعیت از بررسی آمار ماهیانه تسهیلات خرید مسکن قابل مشاهده است. به طوری که از شهریور ماه پارسال تا دی ماه همان سال حجم تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک عامل بخش مسکن برای خرید، با نوسانات جزیی در حدود 7 هزار و 712 فقره تا 9 هزار و 580 فقره متغیر بوده است اما همزمان با آغاز تحرکات اولیه در بخش معاملات خرید و فروش مسکن در زمستان 96 و بخصوص از بهمن ماه، تقاضا در بازار مسکن برای دریافت تسهیلات خرید از بانک مسکن افزایش قابل ملاحظه پیدا می کند که نتیجه این موضوع به پرداخت بیش از 12 هزار و 811 فقره تسهیلات خرید مسکن در کل شهرها در بهمن ماه منجر می شود و در ادامه با افزایش مجدد حجم معاملات ثبت شده در آخرین ماه سال گذشته، حجم تسهیلات خرید مسکن پرداختی اوج می­ گیرد و به سطح 17 هزار و 375 فقره طی یک ماه اسفند سال گذشته می­ رسد.

رکوردزنی پرداخت ماهانه تسهیلات خرید مسکن در اسفند سال گذشته همزمان با رکوردزنی حجم فروش ماهانه آپارتمان در بازار مسکن تهران طی همان ماه اتفاق می افتد. بازار معاملات مسکن تهران به لحاظ وزن اثرگذاری بر بازار معاملات کشوری ملک، بیشترین تاثیر را در مقایسه با سایر شهرهای کشور دارد.

همزمان با آغاز سال جاری و پشت سرگذاشتن تعطیلات سال نو که به طور طبیعی حجم معاملات مسکن و به تبع آن حجم تسهیلات خرید مسکن در فروردین کاهش پیدا می­کند، با قرار گرفتن حجم معاملات خرید خانه در یک مسیر صعودی در میانه بهار امسال، حجم تسهیلات پرداخت شده به خرید مسکن در دومین ماه از سال جاری نسبت به ماه نخست امسال بیش از 220 درصد رشد کرد. مطابق با گزارش عملکرد بانک مسکن از تسهیلات پرداخت شده طی شش ماه نخست امسال، طی فروردین ماه سال جاری حجم تسهیلات خرید مسکن معادل 2 هزار و 171 فقره بوده اما در اردیبهشت ماه به 6 هزار و 964 فقره می­ رسد.

در این میان پس از نیمه بهار امسال، در حالی که معاملات خرید مسکن در شهر تهران به یک ریزش سریالی دچار می شود اما روند رشد تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک مسکن طی چهارماه (خرداد تا مرداد) ادامه پیدا می ­کند. این موضوع به دلیل رونق گرفتن معاملات خرید خانه در شهرهای متوسط و کوچک بوده است که باعث شده رشد منفی معاملات مسکن شهر تهران چندان اثر کاهنده بر روند تقاضای تسهیلات خرید مسکن نداشته باشد. ضمن آن که در همین فضای رکودی بازار مسکن تهران، بخشی از متقاضیان خرید همچنان به دنبال تسهیلات هستند. جزییات گزارش عملکرد بانک مسکن نشان می دهد: حجم تسهیلات خرید مسکن در خردادماه امسال به 10 هزار و 307 فقره رسیده است که نسبت به ماه قبل از آن معادل 48 درصد رشد کرده است. در عین حال این رشد در اولین ماه از فصل تابستان سال جاری نیز ادامه­ دار بوده است. آمارها نشان می­ دهد حجم تسهیلات پرداخت شده به متقاضیان مسکن در تیر ماه به 12 هزار و 516 فقره می رسد تا اینکه حجم تسهیلات پرداختی در نیمه تابستان نقطه اوج خود در نیمه نخست سال جاری را ثبت می کند. با وجود آنکه حجم معاملات خانه در تهران در مردادماه امسال، در یک روند نزولی قرار گرفت اما حجم تسهیلات خرید مسکن در کل کشور در این ماه به 12 هزار و 871 فقره رسید. تا اینکه با تکرار رشد قیمت مسکن به ویژه در شهرهایی همچون تهران، در شهریورماه حجم تسهیلات پرداخت شده به متقاضیان به 10 هزار و 738 فقره رسید.

طی سال­ های گذشته، بانک مسکن از مسیر صندوق پس انداز مسکن و همچنین تسهیلات اوراق بیشترین سقف تسهیلات خرید مسکن را در میان بانک های مختلف به متقاضیان سراسر کشور پرداخت کرده است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000