آمار تورمی در آبان ماه تایید کرد

کاهش تورم ماهانه بخش مسکن

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۷/۰۹/۰۳
آمارهای گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد که نرخ تورم متوسط گروه مسکن در آبان ماه به ۱.۵ درصد رسیده که نسبت به مهرماه به میزان ۳.۲ واحد درصد کاهش یافته است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، مرکز آمار ایران در نخستین گزارش تورمی از آبان ماه، آمار شاخص بهای مصرف کننده را منتشر کرد. دومین گزارش تورمی را، بانک مرکزی پس از 5 روز فاصله از گزارش مرکز آمار ایران منتشر می کند. گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد که نرخ تورم ماهانه شاخص کل در آبان نسبت به مهر ماه به شدت کاهش یافته است. نرخ تورم ماهانه کل در مهر ماه به میزان 7.1 درصد گزارش شده بود که این رقم در آبان ماه به 2.6 درصد افت کرده است. تداوم این روند باعث می شود که نرخ تورم در ماه های آتی از سطوح بالا فاصله گیرد و مسیر خود را تغییر دهد. نرخ تورم نقطه به نقطه در آبان ماه سال جاری به سطح 34.9 درصد رسیده است که نسبت به مهرماه سال جاری 2.1 واحد درصد افزایش یافته است. البته به نظر می رسد که با توجه به آمار تورم ماهانه این روند در ماه های بعد نزولی شود. همچنین بر اساس آمارهای این گزارش نرخ تورم متوسط یا دوازده ماهه در آبان ماه به سطح 15.6 درصد رسیده، این رقم نیز در مهرماه 13.4 درصد گزارش شده است. مرکز آمار ایران گروه های کالا و خدمات را به دو بخش خوراکی ها و غیرخوراکی ها تقسیم بندی می کند. آمارهای این گزارش نشان می دهد که در هر دو بخش روند نزولی تورم مشاهده می شود.

بخش مسکن به عنوان مهمترین گروه بخش غیر خوراکی ها در سبد خانوار محسوب می شود. وزن گروه مسکن حدود 31 درصد است و از این حیث با اهمیت کالای مصرفی در شاخص بهای مصرف کننده به حساب می آید. گروه مسکن از دو بخش اجاره و خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی تشکیل شده است. آمارهای مرکز آمار ایران نشان می دهد که نرخ تورم ماهانه گروه مسکن در آبان ماه به 1.5 درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه در مهرماه به میزان 4.7 درصد گزارش شده بود. این آمار تایید می کند که در میانه پاییز نرخ تورم ماهانه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. البته نرخ تورم نقطه به نقطه گروه مسکن در آبان ماه افزایشی بوده، اما انتظار بر این است که این آمار نیز در آذر ماه در مسیر کاهشی قدم بگذارد. نرخ تورم نقطه به نقطه گروه مسکن در آبان ماه 22.8 درصد گزارش شده است، که این رقم برای آمار مهر ماه 21.9 درصد ثبت شده بود.

همچنین بر اساس آمارهای منتشر شده در این گزارش نرخ تورم متوسط گروه مسکن در ماه دوم پاییز 13.5 درصد گزارش شده که این رقم نیز در نخستین ماه پاییز 12.3 درصد گزارش شده بود. اما چه عاملی باعث شده که نرخ تورم در میانه پاییز تغییر مسیر دهد؟ موضوع نخست این است که انتظارات تورمی تغییر کرده است. انتظارات تورمی پس از خروج آمریکا از برجام تشدید شده و باعث افزایش تقاضا و انبارداری برخی کالاها استراتژیک شده بود، اما پس از خروج آمریکا از برجام، عملا با پایداری شرایط از نگرانی های کمبود کالاها در سطح جامعه کاسته شد. عامل دوم و اثرگذار ثبات نرخ ارز در دو ماه اخیر بوده است. پس از نوسان قابل توجه در بازار ارز طی 6 ماه نخست سال جاری، این روند در دو ماه نخست پاییز تغییر کرد و میزان نوسان نرخ ارز کاهش پیدا کرد. در نتیجه، این موضوع به خصوص در کالاهای خوراکی اثرخود را منعکس کرد. به نظر می رسد این روند حداقل تا پایان سال جاری ادامه داشته باشد و به مرور از سطح تورم کاسته شود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000