دبیر کانون سراسری انبوه سازان ایران در گفت و گو با هیبنا اعلام کرد

پیشنهاد انبوه سازان برای به روز رسانی تسهیلات مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۹/۰۵
دبیر کانون سراسری انبوه سازان ایران جزییات مربوط به پیشنهاد انبوه سازان برای به روز رسانی شرایط تسهیلات ساخت و خرید مسکن را اعلام کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان ایران در این باره به خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، اعلام کرد: به منظور توانمندسازی هر دو سمت عرضه و تقاضا در بازار مسکن پیشنهاداتی از سوی انبوه سازان مطرح است که این پیشنهادات همواره در قالب مکاتباتی به مسوولان ارشد بخش مسکن و مدیران شبکه بانکی ارایه می شود.

وی افزود: با توجه به شرایط فعلی بازار ساخت و خرید مسکن هم اکنون تعداد زیادی از متقاضیان خرید و ساخت واحدهای مسکونی به دلیل تنگنای مالی قادر به انجام معامله یا اقدام برای شروع پروژه های جدید ساختمانی نیستند و همین موضوع در شرایط فعلی بازار مسکن چه از سمت عرضه وچه از سمت تقاضا را به آستانه رکود نزدیک کرده است. بنابراین لازم است تا نسبت به توانمندسازی هر دو سمت عرضه و تقاضای مسکن به منظور ایجاد رونق در این بازار اقدامات لازم صورت بگیرد.
پورحاجت حمایت از سمت عرضه مسکن را به معنای حمایت از سمت تقاضا اعلام کرد و گفت: در صورت اعمال حمایت های موثر از سمت عرضه مسکن به دلیل افزایش عرضه واحدهای مسکونی به صورت خودکار از بخش تقاضا نیز حمایت به عمل می آید چرا که افزایش تعداد واحدهای مسکونی و ایجاد تعادل در حجم عرضه و تعداد تقاضا برای خرید واحدهای مسکونی از مهمترین عوامل تعدیل و تثبیت قیمت ها در بازار مسکن است.
وی همچنین تسهیلات بانکی را یکی از مهمترین اشکال حمایتی و از موثرترین روش ها به منظور توانمندسازی دو سمت عرضه و تقاضای بازار مسکن عنوان کرد و افزود:لازم است هر دو سمت عرضه وتقاضای مسکن به واسطه پرداخت تسهیلات موثر با دوره بازپرداخت، سقف ریالی و نرخ سود بهینه، توانمند شوند.
پورحاجت با بیان اینکه تسهیلات فعلی به دلیل جهش قیمت مسکن و مصالح ساختمانی در برخی موارد به خصوص برای متقاضیان ساخت یا خرید مسکن در شهر تهران تکافوی هزینه ها و قیمت های موجود را نمی دهد و سهم آن از تامین هزینه های ساخت یا خرید مسکن به شدت کاهش یافته است تصریح کرد: بازنگری در ارقام ریالی تسهیلات فعلی، نرخ سود این تسهیلات و دوره بازپرداخت آن ها از مهمترین حمایت های مورد نظر و مورد نیاز در بازار مسکن در مقطع زمانی فعلی است که انتظار می رود مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی و مدیران شبکه بانکی کشور نسبت به اجرایی کردن آن اقدام کنند.
وی با بیان اینکه به تازگی پیشنهاداتی در این زمینه از سوی کانون سراسری انبوه سازان خطاب به مسئولان ارشد بخش مسکن مطرح شده است، خاطرنشان کرد: افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن به میزان 200 میلیون تومان در شهر تهران،150 میلیون تومان در مراکز استان ها و 100 میلیون تومان در سایر شهرها یکی از این پیشنهادات است؛ همچنین پیشنهاد می شود نرخ سود تسهیلات عمومی خرید مسکن کاهش یابد و برای خانه اولی ها نیز به کمترین حد ممکن برسد. افزایش طول مدت بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن به مدت حداقل 20 سال یکی دیگر از این الزامات محسوب می شود.
وی همچنین تصریح کرد: لازم است تسهیلات بانکی مختص سمت عرضه مسکن نیز به روز رسانی شود؛ در این راستا پیشنهاد می شود سقف تسهیلات ساخت مسکن در شهر تهران به 200 میلیون تومان، در کلانشهرها و مراکز استان ها 150 میلیون تومان و در سایر شهرها به 100 میلیون تومان ارتقا یابد؛ تاکید می شود که این تسهیلات باید با قابلیت انتقال به خریدار به روزرسانی شود؛همچنین لازم است همزمان با کاهش نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن بصورت متعادل و منصفانه، مدت بازپرداخت این تسهیلات نیز به دست کم 20 سال افزایش یابد.
پورحاجت تشکیل صندوق های سرمایه گذاری مسکن و ساختمان را از دیگر روش های حمایت از ساخت و عرضه مسکن عنوان کرد و گفت: تشکیل این صندوق ها که با ارائه ضمانت نامه های کیفی ساخت وهمچنین منابع مالی مکمل همراه خواهد بود از سوی انبوه سازان و با حمایت شبکه بانکی می تواند منجر به افزایش ساخت واحدهای مسکونی مطابق با استانداردهای مهندسی شود و در نهایت با تامین مالی مناسب متناسب با ساز و کار پیش بینی شده در این صندوق ها انبوه سازان به منابع مالی کافی به منظور تولید واحدهای مورد نیاز اقشار و گروه های مختلف جامعه دسترسی یابند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000