مرکز آمار ایران گزارش داد:

بازار پرحاشیه معاملات کلنگی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۹/۱۴
منطقه دو رکورد بیشترین حجم خرید و فروش آپارتمان کلنگی در تابستان امسال را از آن خود کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، تازه ترین یافته های مرکز آمار ایران از تحولات قیمتی بازار مسکن شهر تهران مربوط به سه ماهه تابستان سال جاری نشان می دهد: در حالی متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع آپارتمان کلنگی بیش از 30 درصد در تابستان امسال نسبت به فصل ابتدای سال جاری رشد داشت که در همین بازه زمانی حجم معاملات خرید و فروش زمین یا آپارتمان ساختمان کلنگی نسبت به بهار امسال معادل 12.1 درصد کاهش پیدا کرد. به طوری که متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه های املاک به 8 میلیون و 54 هزار و 500 تومان رسید. در این بازار که تغییرات شدید قیمت و کاهش معاملات خرید آن را به یک بازار پرحاشیه تبدیل کرده، رشد قیمت در برخی مناطق تهران بسیار قابل توجه است.
در سه ماهه دوم سال جاری، از مجموع معاملات انجام شده برای فروش زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در مناطق 22 گانه شهرداری تهران، منطقه دو با 9.1 درصد دارای بیشترین سهم بوده است. در مقابل مناطق 9 و 19 با 1 درصد دارای کمترین سهم بوده اند.
این گزارش حاکی از آن است که قیمت املاک کلنگی در شهر تهران در تابستان امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است طوری که نسبت به تابستان سال 96 معادل 54.7 درصد رشد را تجربه کرده است.
وضعیت خرید و فروش آپارتمان های نوساز و چندسال ساخت در مناطق مختلف نسبت به آپارتمان های کلنگی متفاوت است. براساس گزارش مرکز آمار ایران، از مجموع معاملات انجام شده برای فروش زیربنای مسکونی در مناطق 22گانه شهرداری تهران طی فصل تابستان، منطقه پنج با 13.6 درصد دارای بیشترین سهم و منطقه 19 با 0.8 درصد دارای کمترین سهم هستند.
در بازه زمانی مورد گزارش، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران معادل 7 میلیون و 601 هزار تومان با میانگین مساحت 89 مترمربع و متوسط عمربنای 11 سال بوده است که نسبت به فصل قبل از آن معادل 21.7 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته معادل 59.6 درصد افزایش داشته است.
علاوه بر این تعداد معالات فروش زیربنای مسکونی انجام شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل بهار معادل 7.5 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته معادل 24.2 درصد کاهش داشته است.
در میان مناطق 22گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در حدود 16 میلیون و 873 هزار و 100 تومان با میانگین مساحت 154 مترمربع و متوسط عمربنای 8 سال در منطقه یک و کمترین آن در حدود 3 میلیون و 195 هزار و 900 تومان با میانگین مساحت 70 مترمربع و متوسط عمربنای 9 سال در منطقه 18 بوده است.
مرکز آمار ایران در بخش دیگری از این گزارش به تحولات بازار اجاره در فصل تابستان پرداخته است. براین اساس متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های املاک در تابستان امسال در مقایسه با تابستان سال گذشته معادل 30.8 درصد رشد پیدا کرده است اما حجم معاملات اجاره واحدهای مسکونی در این فصل نسبت به تابستان سال 96 معادل 13.1 درصد با کاهش مواجه بوده است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000