میانگین قیمت مسکن در کشور از مرز ۲ میلیون در متر مربع گذشت

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۱۰/۰۲
مرکز آمار ایران در گزارشی از تحولات بازار مسکن کل کشور از عبور میانگین قیمت هر مترمربع مسکن از مرز ۲ میلیون تومان خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در این گزارش آمده است: متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور 2 میلیون و226 هزار تومان است؛ این میزان در مقایسه با فصل قبل -بهار 97- حدود 15 درصد و در مقایسه با فصل مشابه سال قبل-تابستان 96- حدود 45 درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، میانگین مساحت واحدهای مسکونی معامله شده در بازار معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی کل کشور 106 مترمربع و متوسط عمربنا 11 سال بوده است. حداقل قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در بازار تابستانی مسکن کل کشور، 86 هزار و 500 تومان و حداکثر قیمت 38 میلیون تومان بوده است؛ تعداد معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی کل کشور در تابستان امسال همچنین با رشد 11.3 درصدی در مقایسه با بهار 97 همراه شد؛ همچنین تعداد معاملات واحدهای مسکونی در سه ماهه دوم امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل -تابستان 96- حدود 16 درصد رشد کرد.
مرکز آمار ایران در این گزارش همچنین تحولات بازار معاملات زمین و املاک مسکونی کلنگی را مورد بررسی قرار داده است. بر این اساس، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور یک میلیون و 725 هزار تومان بوده است؛ میانگین مساحت زمین و املاک مسکونی کلنگی معامله شده در بازار تابستانی املاک،307 مترمربع بوده است؛ آمارها نشان می دهد میانگین قیمت هر مترمربع زمین و زمین املاک مسکونی کلنگی در کل کشور تابستان امسال نسبت به فصل بهار 97 معادل 29 درصد و در مقایسه با فصل مشابه سال قبل -تابستان 96- معادل 50 درصد رشد داشته است.
حداقل قیمت هر مترمربع زمین و زمین املاک مسکونی کلنگی در کل شهرهای کشور 40 تومان و حداکثر قیمت هر مترمربع از زمین‌های معامله شده در بازار کشوری املاک، 31 میلیون و470 هزار تومان گزارش شده است؛ تعداد معاملات زمین و املاک مسکونی کلنگی در کل کشور در مقایسه با بهار 97 حدود 11.1 درصد و در مقایسه با تابستان 96 حدود 42 درصد افزایش یافته است که نشان دهنده افزایش تمایل سازندگان و بازگشت گروهی از آن‌ها به بازار ساخت و ساز برای شروع پروژه‌های ساختمانی جدید است.
بازار اجاره مسکن کل کشور نیز با افزایش میانگین اجاره بهای هر مترمربع واحد مسکونی اجاره‌ای در تابستان امسال مواجه شد.
تابستان امسال متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهرهای کشور به 10 هزار و 800 تومان رسید؛میانگین مساحت واحدهای مسکونی استیجاری که در بازار تابستانی املاک مسکونی کل کشور مورد معامله قرار گرفت 97 مترمربع و متوسط عمربنای آن ها 13 سال بوده است؛میانگین اجاره‌بهای واحدهای مسکونی به ازای هر مترمربع در تابستان امسال در مقایسه با بهار 97 معادل 10.3 درصد و در مقایسه با تابستان سال 96، برابر با 26 درصد افزایش یافته است.
کمترین سطح میانگین اجاره‌ بهای مسکن در شهرهای کشور به ازای هر مترمربع در تابستان امسال معادل 181 تومان و بیشترین سطح میانگین اجاره‌ بهای کشوری به ازای هر مترمربع 146 هزار و 944 تومان بوده است.
تعداد معاملات اجاره مسکن در کل کشور تابستان امسال در مقایسه با یک فصل قبل -بهار 97- حدود 38 درصد افزایش و در مقایسه با تابستان سال قبل حدود 10 درصد کاهش یافته است.
همچنین، میانگین مساحت واحدهای مسکونی که تابستان امسال از طریق بازار مسکن به مستاجران عرضه شد 97 مترمربع و متوسط عمربنای واحدهای استیجاری در همین بازه زمانی 13 سال بوده است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000