واسطه‌های ملکی تشریح کردند:

مسیر جدید پیش‌روی بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۱۱/۱۵
واسطه‌های ملکی از پایان یافتن «انتظار افزایش قیمت مسکن همزمان با افت شدید تقاضای خرید» خبر می‌دهند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، تحقیقات میدانی از وضعیت بازار مسکن در هفته‌های اخیر حاکی است، انتظار افزایش قیمت در میان سازندگان و فروشندگان آپارتمان به ویژه در تهران که پیش‌ روی تمام بازارهای ملکی شهرهای بزرگ کشور است، به شدت کاهش یافته است.

روند ریزش ماهانه و نقطه‌ای معاملات مسکن از خرداد امسال آغاز شد اما تا پایان شهریور بازار مسکن همچنان در فاز «رونق» به سر می‌برد و حجم معاملات با وجود رشد شدید و سریع قیمت مسکن، تا آن هنگام از 10 هزار فقره کمتر نشد. اما روی دیگر بازار مسکن 97 از مهر ماه امسال به بعد با سقوط تعداد معاملات ماهانه به کمتر از 10 هزار فقره و شروع یک روند مستمر «کاهش معاملات – افزایش قیمت» در شرایط رکودی بازار که تعداد معاملات چهار رقمی شده بود، آشکار شد.
در مهرماه امسال قیمت مسکن در حالی که حجم معاملات نسبت به شهریور 9.5 درصد و نسبت به مهر سال گذشته 32.3 درصد افت کرد رشد قیمت مسکن همچنان قابل توجه بود؛ طوری که قیمت میانگین به شکل نقطه‌ای و ماهانه به ترتیب 83.5 و 6.4 درصد افزایش یافت. در آبان نیز با وجود ریزش 26.7 درصدی حجم معاملات مسکن نسبت به مهر و سقوط آن به زیر 7000 فقره، قیمت مسکن همچنان با رشد 6.6 درصد نسبت به مهر و 91.5 درصد نسبت به آبان پارسال روبرو شد.
در آذر ماه افت معاملات نسبت به ماه مشابه که بازار مسکن آخرین روزهای پیش‌رونق را سپری می‌کرد، 61.7 درصد و نسبت به آبان 0.6 درصد بود، اما قیمت مسکن همچنان سیر صعودی را ادامه داد و 4.1 درصد رشد ماهانه و 91.8 درصد رشد نقطه‌ای (نسبت به آذر 96) رقم خورد. اما در ماه امسال سیگنال متفاوتی از بازار مسکن دریافت و به یکباره از سرعت رشد قیمت مسکن به میزان قابل ملاحظه‌ای کاسته شد.
در حالی که قیمت مسکن در سه ماهه پاییز در شرایطی رشد کرد که بازار مسکن در رکود عمیق به سر می‌برد و حجم معاملات از ماه‌های مشابه در دو سال گذشته هم کمتر بود، این وضعیت در دی ‌ماه صورت دیگری پیدا کرد. رشد ماهانه قیمت مسکن با فاصله اندکی از حد متعارف دوره ثبات (حدود یک درصد) رقم خورد و میانگین قیمت مسکن در این ماه نسبت به آذر کمتر از 2 درصد افزایش پیدا کرد و به دنبال آن افت ماهانه حجم معاملات نیز به کمتر از 2 درصد رسید. به بیان دیگر سطح معقول رشد قیمت از سرعت ریزش معاملات نیز کاست.
در شرایطی که وضعیت بازار مسکن در دی ماه حاوی نشانه‌ای از پایان رکود تورمی مسکن است و سیگنال بازگشت ثبات نسبی قیمتی به بازار مسکن دریافت شد، تحقیقات میدانی از بازار مسکن نیز همین موضوع را تایید می‌کند. واسطه‌های ملکی می‌گویند در چند هفته اخیر میزان افزایش قیمت پیشنهادی املاک نسبت به قیمت قطعی آخرین معاملات انجام شده بسیار اندک بوده و فروشندگان سطوح قیمتی کنونی مسکن را به عنوان مبنای قیمت‌گذاری پذیرفته‌اند. این در حالی است که تا ماه گذشته چنین پذیرشی وجود نداشت و با وجود ثبات نسبی در بازار ارز و نیز نبود تقاضای موثر خرید مسکن، فروشندگان به دلیل ترس از ضرر و زیان احتمالی ناشی از عدم ثبات وضعیت اقتصادی، همچنان به افزایش قیمت پیشنهادی اصرار داشتند و همین موضوع سبب کاهش بیشتر معاملات تحت تاثیر انصراف متقاضیان از خرید می‌شد. اما اکنون به نظر می‌رسد قرار است بازار مسکن مسیر متفاوتی نسبت به ماه‌های گذشته در پیش بگیرد و روند ریزش شدید معاملات همزمان با رشد شدید قیمت متوقف خواهد شد.
در حال حاضر رکود تورمی در بازار مسکن به خروج اجباری تقاضای مصرفی از بازار منجر شده است، اما واسطه‌ها معتقدند با برقراری ثبات قیمتی و کاهش سطح رشد قیمت‌ها، احتمالا در بهمن‌ماه شاهد افزایش معاملات ماهانه یا دست‌کم توقف روند نزولی معاملات باشیم؛ هر چند روند افزایش سطح معاملات به بیش از 10 هزار فقره ممکن است دست‌کم تا اوایل تابستان سال آینده به طول بیانجامد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000