گزارش تحولات بازار خرید خانه در بهمن منتشر شد

تصویر بانک مرکزی از معاملات مسکن شهر تهران

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۱۲/۰۸
بانک مرکزی دقایقی پیش با انتشار گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران از رشد دو رقمی حجم معاملات خرید خانه در این شهر خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن و بر اساس اطلاعات بانک مرکزی در ماه بهمن امسال 9 هزار و 343 دستگاه آپارتمان در تهران به متقاضیان مسکن فروخته شد که این تعداد واحد مسکونی در مقایسه با معاملات ماه دی از رشد 39 درصدی برخوردار شده است.
اگر چه تغییرات ماهانه حجم معاملات خرید مسکن در ماه بهمن اوج گرفت اما همین تعداد معاملات در مقایسه با بهمن سال گذشته نزدیک به 50 درصد کاهش پیدا کرده است.
بهمن سال گذشته 18 هزار و 400 واحد مسکونی در تهران خرید و فروش شد که آن زمان کارشناسان اقتصاد مسکن این حجم معاملات مسکن را نشانه رونق بازار توصیف کردند.
در تهران خرید و فروش آپارتمان با حجم کمتر از 10 هزار واحد به معنی رکود بازار معاملات مسکن است؛ اتفاقی که در 6 ماه گذشته تهران شاهد آن بود.
گزارش پایگاه خبری بانک مسکن از اطلاعات آماری بانک مرکزی درباره تحولات معاملات ملک در بهمن همچنین حاکی است: متوسط قیمت هر مترمربع از آپارتمان هایی که در ماه گذشته در تهران معامله شدند به 9 میلیون و 967 هزار تومان افزایش یافت که نزدیک به 2 درصد بیشتر از متوسط قیمت مسکن در معاملات دی ماه 97 است.
میانگین قیمت مسکن در بهمن امسال همچنین 85 درصد بیشتر از میانگین قیمت مسکن در بهمن پارسال شده است.
تا پیش از معاملات ماه بهمن، میانگین قیمت مسکن در تهران بیش از 90 درصد فراتر از ماه های مشابه در سال 96 بود.
تغییرات بلندمدت گذشته قیمت مسکن در تهران که بانک مرکزی درباره آن آمار داده است حکایت از آن دارد که متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در بهمن سال 96 کمتر از 5 میلیون و 400 هزار تومان بوده اما روند رشد قیمت با شیب تند در سال جاری باعث می شود سطح قیمتی به 9 میلیون و 790 هزار تومان در دی ماه برسد و در ماه بهمن نیز به 9 میلیون و 967 هزار تومان رسیده است.
بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در بهمن امسال حاکی از آن است که از مجموع 9 هزار و 343 واحد مسکونی فروخته شده واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 44 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند. سهم مذکور در مقایسه با بهمن سال گذشته 4.4 واحد درصد کاهش پیدا کرده و در مقابل سهم واحدهای با عمر بنای 6 تا 10 سال و همچنین 16 تا 20 سال ساخت افزوده شده است.
در ماه گذشته 4 هزار و 100 واحد مسکونی نوساز، یک هزار و 500 واحد مسکونی 6 تا 10 سال ساخت و همچنین یک هزار و 350 واحد مسکونی 11 تا 15 سال ساخت در تهران به متقاضیان فروخته شد. مابقی واحدهای مسکونی در ردیف ملک کلنگی طبقه بندی می شوند.
در مجموع 71 درصد معاملات خرید و فروش آپارتمان در تهران در 10 منطقه شامل مناطق 1،‌ 2،‌4، 5، 7،‌ 8،‌‌ 10،‌ 14، و 15 انجام می شود. این آمار مربوط به ماه گذشته است. منطقه 5 همچنان منطقه پرسهم در معاملات خرید مسکن است. ماه گذشته 14 درصد معاملات در این منطقه انجام شد.
گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن تهران تحولات ماه بهمن را متفاوت از ماه های قبل تصویر کرده است.
در ماه های تابستان و پاییز امسال معاملات خرید مسکن افزایشی را تجربه نکرد و تا نزدیک 5 هزار واحد مسکونی در ماه کاهش یافت. اما در ماه بهمن خرید و فروش ها بار دیگر اوج گرفت.
کارشناسان اقتصادی امیدوارند قیمت ها در بازار مسکن ثابت بماند که بازار معاملات شاهد کاهش دوباره خرید و فروش نباشد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000