راه خروج از کمای بهاری مسکن از نگاه واسطه‌ها

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۱/۲۴
بازار مسکن تحت تاثیر انصراف فروشنده‌ها از عرضه و در مقابل افت شدید قدرت خرید متقاصیان مسکن در فروردین ماه به کما رفته است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، بازار مسکن در وضعیت دشوار و پیچیده‌ای قرار دارد. در سال گذشته نوسانات ارزی و تحولات در دیگر بازارها به ویژه بازار طلا، سکه و خودرو روی قیمت مسکن اثر افزایشی گذاشت و مجموعه این آثار به جهش قیمت مسکن و افزایش آن به بیش از دو برابر در اغلب مناطق متوسط پایتخت که مقصد اصلی خریداران مسکن است، انجامید.

با وجود کاهش سرعت رشد قیمت مسکن در نیمه دوم سال تحت تاثیر خداحافظی تقاضا از بازار به دلیل عدم تکافوی قدرت خرید با قیمت مسکن، وضعیت رکود تورمی همچنان بر بازار حاکم بود و کاهش معاملات به زیر هشت هزار فقره در ماه، نتوانست رشد قیمت را به شکل موثر کنترل کند، کما اینکه در اسفندماه افزایش نسبی معاملات مسکن با رشد حدود ۹ درصدی میانگین قیمت مسکن در تهران در مقایسه با بهمن منجر شد. این میزان رشد قیمت تقریبا برابر با بالاترین رشد ثبت شده قیمت مسکن در طول ماه‌های رونق بازار بود.
با این همه تحقیقات میدانی از بازار مسکن نشان می‌دهد وضعیت رشد نسبی تقاضای خرید در اسفند همچنان ادامه دار نبوده که اثر آن در بازار نیمه تعطیل فروردین ماه نیز محسوس باشد. طی نوروز و پس از آن میزان مراجعه به بنگاه‌ها در اغلب مناطق متوسط شهر با افت نسبت به ماه مشابه سال گذشته همراه بوده که البته واسطه‌های ملکی این موضوع را تا حدی طبیعی ارزیابی می‌کنند. نگرانی اصلی آنها درباره سرنوشت بازار مسکن در ماه‌های آینده است. از آنجا که بازار مسکن هر سال همزمان با ایام ماه رمضان از رونق می افتد و از نیمه اردیبهشت پیش‌رو نیز این ایام آغاز می‌شود، این نگرانی در بین واسطه‌ها شکل گرفته که حتی با اتمام ماه نیمه تعطیل فروردین هم بازار مسکن فرصت بازگشت به شرایط قبل را پیدا نکند. آنها از بازار ماه آینده انتظار رونق ندارند و معتقدند مادامی که قدرت خرید متقاضیان مسکن تقویت نشود چنین انتظاری بی راه است، اما در عین حال رشد شدید قیمت ماهانه مسکن در اسفند، کمای معاملات در فروردین و اکنون همزمانی بخشی از ایام اردیبهشت و خرداد با ماه رمضان آنها را به این جمع بندی رسانده که احتمال شدت گرفتن رکود تورمی در بازار مسکن طی فصل بهار کم نیست.
واسطه‌ها معتقدند رکود تورمی از یک سو سبب کاهش عرضه در بازار مسکن می شود و اندک تقاضای موثر در حال جست و جو نیز به این ترتیب از خرید خانه ناکام می ماند و از سوی دیگر بر فاصله قدرت خرید و سطح قیمت مسکن می افزاید و خواب بازار را عمیق‌تر می کند.
افزایش شدید قیمت زمین در بازار مسکن نیز که از آن می توان هم به عنوان علت و هم معلول رشد قیمت مسکن نام برد، ساخت و ساز جدید را کاهش داده و آثار آن در میان مدت روی عرضه واحدهای نوساز مشهود خواهد شد.
در این شرایط توصیه واسطه ها به عنوان ضلع سوم معاملات در بازار مسکن، اقدام عاجل برای تقویت قدرت خرید متقاضیان مسکن است. آنها معتقدند در سال گذشته جهش قیمت سبب افت کیفیت خرید نهایی متقاضیان مسکن شد و اغلب آنها به خرید واحدهای قدیمی تر و کوچکتر در محله های زیر متوسط شهر روی آوردند، اما این هشدار باید جدی گرفته شود که اگر با تقویت قدرت خرید این شرایط تغییر نکند، امسال متقاضیان مسکن در تهران به ویژه خانه اولی ها ناگزیر به روی آوردن به بازار مسکن حومه خواهند شد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000