گزارش پایگاه خبری بانک مسکن از آمار جدید بانک مرکزی

بازار مسکن در سال ۹۷ با چه قیمتی پایان یافت؟

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۲/۰۹
بانک مرکزی با انتشار گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران مربوط به فروردین ۹۸ امکان تجزیه و تحلیل روند یکسال ۹۷ این بازار را فراهم کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، پیش تر، مجموعه گزارش های بانک مرکزی درباره تغییرات قیمت مسکن در تهران، در حد اعلام سریالی آمارهای ماهانه تا بهمن 97 متوقف شده بود اما در گزارش جدید منتشر شده توسط این نهاد پولی، علاوه بر اینکه سطح قیمت میانگین آپارتمان ها در ماه فروردین سال جاری مشخص شده، میانگین قیمت اسفند 97 نیز منعکس شده است.

اسفند سال گذشته هر مترمربع از واحدهای مسکونی فروخته شده در تهران با قیمت 11 میلیون تومان معامله شد.
به این ترتیب مشخص می شود بازار معاملات مسکن سال 97 با رکورد جدید قیمتی (ورود به سطح 11 میلیون تومان) به کار خود پایان داد.
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، متوسط 12 ماهه قیمت مسکن در تهران در سال گذشته 8 میلیون و 230 هزار تومان شد که در مقایسه با متوسط قیمت در یکسال 96 از رشد 70 درصدی برخوردار شده است.
تورم 12 ماهه مسکن در تهران برای سال 97 رقمی معادل 70 درصد گزارش می شود اما در ماه های پایانی سال گذشته تغییرات نقطه به نقطه قیمت مسکن (میزان تغییر در هر ماه از سال 97 نسبت به ماه مشابه در سال 96) بین 90 تا 100 درصد بوده است.
بازار معاملات مسکن در شروع سال 97 با قیمت های میانگین 5 میلیون تومان در هر مترمربع کار خود را شروع کرد اما در سال 98 این بازار با قیمت های بیش از 11 میلیون تومان در هر متر، به جریان افتاد.
با این حال به دلیل جهش 100 درصدی قیمت ها، شروع 98 تفاوت چشمگیری با شروع معاملات خرید خانه در شروع سال 97 دارد.
ماه گذشته رکود بی سابقه معاملاتی در بازار مسکن تهران شکل گرفت. تعداد خانه هایی که در تهران در فروردین 98 فروخته شد 3 هزار و 423 واحد گزارش شده است. این در حالی است که در فروردین 97 بیش از 5 هزار واحد مسکونی در این کلان شهر خرید و فروش شد.
معاملات مسکن در تهران طی ماه گذشته 32 درصد نسبت به ماه مشابه در سال 97 کاهش پیدا کرد و به یک سوم حجم معاملات اسفند ماه رسید.
شروع کاهشی معاملات مسکن در سال 98 اما با افزایش قیمت ها همراه بود. قیمت مسکن در تهران در فاصله اسفند 97 تا فروردین 98 حدود 120 هزار تومان در هر مترمربع یعنی معادل 2 درصد افزایش پیدا کرد.
گزارش پایگاه خبری بانک مسکن از اوضاع بازار خرید و فروش آپارتمان در شهر تهران حکایت از آن دارد که قدرت خرید خانوارها کاهش شدید پیدا کرده است. خانه اولی ها البته از امکان تسهیلات صندوق پس انداز یکم برخوردار هستند که در صورت دریافت تسهیلات زوجین (دو فقره تسهیلات به ازای تشکل دو حساب پس انداز در صندوق توسط زوجین) می توانند 160 میلیون تومان از صندوق یکم دریافت کنند. این مبلغ در کنار تسهیلات جعاله و اصل مبلغ سپرده، قدرت خرید مناسبی برای تامین هزینه خرید آپارتمان های متراژ کوچک و سن دار برای زوجین خانه اولی ایجاد می کند.
ماه گذشته 58 درصد از معاملات خرید مسکن در تهران به آپارتمان هایی با قیمت کمتر از میانگین قیمت شهر اختصاص پیدا کرد. قیمت هر مترمربع از این آپارتمان ها کمتر از 11 میلیون تومان بوده است. بیشترین واحدهای فروخته شده در تهران طی فروردین 98 قیمت 6 تا 7.5 میلیون تومان به ازای هر مترمربع داشته اند. سهم این واحدها از کل معاملات مسکن نزدیک به 13 درصد است در حالی که سهم سایر طبقات قیمتی هر طبقه قیمتی با فاصله 1.5 میلیون تومان از طبقه بعدی تفکیک شده است، کمتر از 11 درصد برآورد می شود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000