قطب نمای مسکن پس از نوسان ارزی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۴/۰۳
مقایسه روند قیمت دلاری از بهمن ۹۶ به بعد نشان می دهد؛ شاخص دلاری قیمت مسکن در اقتصاد ایران تا حدودی زیادی تعدیل شده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، این شاخص بیانگر ارزش ریالی مسکن بر مبنای نرخ دلار است.در زمانی هایی که نرخ دلار ثابت باشد این شاخص به بالاترین حد خود می رسد و‌ بیانگر جذابیت مسکن در مقایسه با بازدهی دلار است اما با تعدیل قیمت دلار این شاخص افت می کند و می تواند نشان دهنده همسان شدن بازدهی دو بازار باشد.

بررسی ها نشان می دهد پس از بهمن ۹۶ و افزایش نرخ ارز قیمت دلاری مسکن تا حدود زیادی تعدیل شده است.به طوری که بخش زیادی از اثر قیمتی ناشی از شوک ارزی در بازار مسکن جبران شده است.
کارشناسان با اشاره به تخلیه نشدن کامل شوک ارزی در بازار مسکن اعتقاد دارند دو‌ عامل هرم جمعیتی و کاهش قدرت خرید مانع تعدیل کامل شوک ارزی در بازار مسکن هستند.
به گفته این دسته از کارشناسان کاهش تقاضای خانوار بدلیل کاهش جمعیت و تمایل نسل جوان به تشکیل خانواده در کنار تمایل به اجاره نشینی بواسطه تضعیف قدرت خرید از رشد قیمت مسکن خواهد کاست.
به باور این گروه عواملی که ممکن است عامل نوسان احتمالی و‌ نقض این پیش بینی در بازار مسکن باشد در روند بازار ارز خلاصه می شود.
افزایش نوسان در بازار ارز طبق قاعده بازدهی در بازارهای موازی می توانند به انتظارات افزایشی فروشندگان مسکن دامن بزند.
از طرف دیگر تثبیت نرخ در بازار ریسک حرکت سرمایه ها به بازار مسکن را افزایش خواهد داد و از این کانال نیز ممکن است بازار مسکن روند ملایم رشد قیمت را تجربه کند.
ثبات اقتصاد کلان، کاهش نرخ تورم و جذاب سازی بازارهای متشکل پیشنهادهای برخی کارشناسان برای ثبات در بازار مسکن است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000