آمار رسمی از تحولات بازار اجاره مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۴/۰۹
تازه ترین آمار رسمی از تحولات بازار اجاره مسکن از رشد ۲۳ درصدی شاخص کرایه مسکن اجاره ای در شهر تهران خبر می دهد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بانک مرکزی در گزارش جدید خود از تحولات بازار مسکن شهر تهران در خرداد ماه 98 ، همچنین تحولات مربوط به شاخص کرایه مسکن اجاره ای در کل مناطق شهری را 20.7 درصد اعلام کرده است.
این آمار نرخ رشد شاخص کرایه مسکن اجاره ای در شهر تهران و سایر مناطق شهری را نسبت به مدت مشابه سال گذشته-خرداد 97-نشان می دهد.
بررسی ها نشان می دهد بازار اجاره مسکن بعد از یک دوره ثبات قیمتی در ابتدای تابستان امسال به لحاظ نرخ اجاره واحدهای مسکونی دچار نوسان شده است اما این نوسان به هیج وجه با جهش شدید قیمت مسکن در همین بازه زمانی برابری نمی کند.
در حالیکه میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در خردادماه 98 بیش از 104 درصد افزایش یافته، میزان رشد شاخص اجاره بها در پایتخت در همین بازه زمانی در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته 23 درصد گزارش شده است. آمارها نشان می دهد سرعت رشد قیمت مسکن در این بازه زمانی به طور تقریبی معادل حدود 5 برابر بیشتر از سرعت رشد شاخص اجاره بهای واحدهای مسکونی در تهران بوده است؛ این فاصله در مورد سایر نقاط شهری در مقایسه با پایتخت کمتر است اما شواهد نشان می دهد در سایر شهرها نیز سرعت رشد قیمت مسکن طی یکسال اخیر به مراتب بیشتر از سرعت رشد شاخص اجاره بهای واحدهای مسکونی بوده است.
با این حال آمارهای رسمی در خصوص روند تغییرات قیمت مسکن و همچنین تغییرات شاخص اجاره بهای مسکن نشان می دهد در دوره های ثبات قیمت مسکن، شاخص اجاره بها نیز در وضعیت نسبتا ثابتی قرار داشته است این در حالی است که نوسانات بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی معمولا با تاخیر چند ماهه به بازار اجاره نیز سرایت کرده است اما آمارها حاکی است دست کم طی دو سال گذشته نوسانات بازار اجاره به مراتب کمتر از نوسانات قیمتی بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی بوده است؛علت این موضوع را از یک زاویه می توان به توان محدود متقاضیان اجاره واحدهای مسکونی به لحاظ مقابله با نوسانات نرخ اجاره بها عنوان کرد. از آنجا که ظرفیت محدودی برای افزایش اجاره بها به لحاظ بنیه مالی ناکافی متقاضیان بازار اجاره برای مواجهه با نوسانات شدید قیمتی در این بازار وجود دارد و اساسا بخش قابل توجهی از مستاجران حتی در شرایط ثبات قیمتی در این بازار برای پرداخت اجاره بها با دشواری روبه رو هستند، نوسانات نرخ اجاره بها در هیچ دوره ای از جهش قیمت مسکن نمی تواند هم طراز و به اندازه سرعت رشد قیمت مسکن رقم بخورد.
در واقع نوسانات نرخ اجاره بهای مسکن همواره با فاصله قابل توجهی،عقب تر از نرخ رشد قیمت واحدهای مسکونی حرکت کرده است.تحقیقات میدانی نشان می دهد اگر چه قیمت های پیشنهادی برای اجاره واحدهای مسکونی که به تازگی برای عرضه به بازار اجاره مسکن فایل شده اند نسبت به سال گذشته در عمده موارد افزایش یافته است اما نگاهی به معاملات قطعی بازار اجاره مسکن حاکی از عدم رشد محسوس نرخ اجاره بها در عمده قراردادهاست؛این موضوع به خصوص در قراردادهای تمدیدی(تمدید قرارداد سال گذشته) به وضوح قابل مشاهده است.
با این حال، وزیر راه وشهرسازی اخیرا اعلام کرده است که دولت قصد دارد با ورود به بازار اجاره و راه اندازی بازار اجاره داری حرفه ای،سطح قیمت ها در این بازارها را تحت کنترل درآورد؛ به گفته محمد اسلامی این اولین بار است که دولت مطابق با تکالیف قانونی خود در این حوزه قصد ورود جدی به بازار اجاره مسکن به منظور افزایش عرضه مسکن به بازار اجاره و تنظیم سطح قیمت ها در این زمینه دارد؛ راه اندازی بازار اجاره داری حرفه ای از تکالیف مشخص شده در قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن است. هنوز جزییات راه اندازی این بازار از سوی وزارت راه وشهرسازی اعلام نشده است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000