چرا تسهیلات خرید مسکن افزایش نمی یابد؟

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۴/۲۰
در حالی که بسیاری از متقاضیان بالقوه بازار مسکن در انتظار تصمیمات دولت برای افزایش تسهیلات خرید مسکن بودند، اما اخیر وزیر راه و شهرسازی گفت تسهیلات مسکن قرار است برای «ساخت» اختصاص یابد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، دولت برای ساماندهی بازار مسکن نسخه های متعددی پیچیده است که هر چند هنوز به مرحله اجرا نرسیده اند اما آثار این طرح ها می تواند باعث رونق در بازار مسکن شود.
یکی از مهمترین برنامه های دولت آغاز طرح اقدام ملی مسکن است که بر اساس این طرح قرار است 400هزار واحد مسکونی در اراضی دولتی توسط انبوه سازان ساخته و به بازار تزریق شود.
اجرای این طرح از آن جهت می تواند تاثیر گذار باشد، که زمین بخش قابل توجهی از قیمت تمام شده مسکن
را به خود اختصاص می دهد و تامین زمین رایگان در قالب این برنامه، قطعا می تواند قیمت مسکن را در بازار تا حد زیادی متعادل کند.
اما از آن جا کاه هم دولتی ها و هم برخی کارشناسان معتقدند، مسکن نیازمند راهکارهای متنوع برای ساماندهی بخش است، در کنار اجرای برنامه ملی مسکن که علاوه بر کاهش قیمت، می تواند ابزاری برای پاسخ به بخشی از تقاضای مصرفی باشد، ابزارهای مالیاتی نیز در دستور کار قرار گرفته است.
یکی از طرح های مهم و جاری که در جلسات سران قوا هم در دستور کار قرار دارد، برنامه مالیات بر عایدی سرمایه است. بر مبنای این طرح، مالیات بر اساس مکانیزمی که در قانون پیش بینی می شود بر سرمایه های راکد مالیات وضع می شود. یکی از بازارهایی که مشمول این برنامه مالیاتی می شود، بازار مسکن خواهد بود.
موافقات و متولیان اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه معتقدند با اجرای این طرح در بازار مسکن، افرادی که چندین ملک دارند به عرضه واحدهای مسکونی خود به بازار تشویق می شوند و می تواند یک ابزار کنترلی برای افزایش عرضه در بازار باشد.
در عین حال، از دیگر راهکارهایی که در بسته سیاستی بخش مسکن در حال بررسی است، افزایش تسهیلات ساخت برای انبوه سازان خواهد بود.
هر چند بسیاری از متقاضیان بر این باورند که تسهیلات مسکن باید در بخش «خرید» افزایش یابد تا قدرت خرید خانوار را تقویت ببخشد اما به اعتقاد کارشناسان افزایش تسهیلات خرید می تواند با تحریک تقاضا به التهابات بازار مسکن دامن بزند و فقط یک درمان مقطعی برای ساماندهی این بازار خواهد بود. از سوی دیگر با توجه اینکه کمبود مسکن به نسبت تقاضای مصرفی در بازار یکی از عوامل مهم افزایش قیمت در این بخش از اقتصاد است، افزایش تسهیلات ساخت در قالب انبوه سازی می تواند با افزایش تعداد واحدهای مسکونی نسخه بلند مدت برای تعدیل قیمت مسکن در بازار باشد.
چندی پیش وزیر راه و شهرسازی درباره سیاست های این وزارتخانه برای افزایش تسهیلات خرید مسکن نیز گفته بود که افزایش تسهیلات خرید در دستور کار نیست بلکه سیاستی که در پیش داریم افزایش تسهیلات ساخت مسکن است که به کنترل عرضه و تقاضا منجر می شود.
در همین زمینه نیز صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر عدم افزایش تسهیلات مسکن در بخش خرید، گفت: در شرایط کنونی وزارتخانه معتقد است که افزایش تسهیلات خرید مسکن تنها موجب تشدید تورم و افزایش قیمت ها در بازار مسکن می شود.
وی با بیان اینکه افزایش تسهیلات «خرید مسکن» نتیجه عکس دارد و به جای افزایش قدرت خرید منجر به تشدید قیمت ها خواهد شد، بخشی از افزایش قیمت مسکن را عوامل روانی عنوان کرد و گفت: اظهار نظر اخیر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه مرم تا کاهش قیمت ها نسبت به خرید مسکن اقدام نکنند نیز، به مدیریت فضای روانی بازار مسکن کمک می کند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، افزایش ساخت و ساز و کاهش تقاضا در بازار مسکن را عاملی برای کاهش قیمت در بازار عنوان کرد و گفت: افزایش عرضه قطعا یکی از زودبازده ترین راهکارها برای مدیریت بازار مسکن خواهد بود.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه اولویت اصلی وزارت راه و شهرسازی به عنوان سیاست گذار در صنعت ساختمان، باید اختصاص تسهیلات برای «ساخت مسکن» باشد گفت: با این شیوه انبوه سازان برای ساخت و ساز تشویق می شوند و این سیاست رونق در بازار را در پی خواهد داشت.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000