وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با شبکه خبر سیما تشریح کرد

اقدامات جدید در کنار طرح ملی عرضه مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۴/۲۹
وزیر راه و شهرسازی از تدارک دو طرح اقدام در کنار طرح ملی عرضه مسکن در کشور خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، محمد اسلامی در گفت و گو با شبکه خبر سیما، اعلام کرد: در کنار طرح ساخت 400 هزار واحد مسکونی که عملیات آن شروع شده است، دو اقدام دیگر را نیز انجام خواهیم داد که به زودی جزییات آن نهایی و مصوب خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی در این باره گفت: در یک اقدام جدید به دنبال راه اندازی موسسات اجاره داری حرفه ای هستیم که باید این موسسات طبق قانون مصوب ساماندهی و عرضه مسکن ایجاد و فعال شود. این موسسات با یک نظام تعریف شده و ضوابط از پیش مصوب می توانند وارد بازار اجاره مسکن شوند تا با نقش مثبت و سازنده ای که ایفا خواهند کرد بتوانند زمینه تعامل بهتر و راحت تر را بین مالک و مستاجر فراهم بیاورند.
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در قانون ساماندهی مسکن مصوب اواخر دهه 80، یک ماده به عرضه مسکن اجاره ای به پشتوانه زمین های دولتی اختصاص دارد که بر اساس آن دولت در همه سال های اخیر موظف بوده طبق این قانون زمینه و بستر لازم برای شکل گیری این موسسات را ایجاد کند. موسسات اجاره داری نهادهایی هستند که در عمده کشورها به عرضه انبوه واحدهای مسکونی برای سکونت مستاجران رو می آورند و چون از دولت ها زمین و تسهیلات حمایتی برای ساخت این واحدها دریافت می کنند در نتیجه، اجاره بهای آنها را پایین تر از سایر واحدهای مسکونی موجود در بازار اجاره تعیین می کنند. دو دسته خانه اجاره ای در بازار اجاره - یک دسته با اجاره بهای پایین و یک دسته با اجاره بهای بالاتر- کمک می کند به شکل گیری شرایط رقابتی برای جذب مستاجرها از سوی دسته ای که اجاره بها را بالا تعیین و اعلام می کنند.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت و گوی خود با شبکه خبر، درباره اقدام دیگر در کنار طرح ملی تصریح کرد: در راستای برنامه دولت برای رونق بخشی به بازار مسکن، اقدام دیگری را برای خانه دار کردن خانه اولی ها در دست پیگیری و اجرا داریم. این برنامه به ویژه برای حقوق بگیران و کارمندان دولت است. وی افزود: طرح تامین مسکن کارمندان را در فرآیند تصویب داریم و امیدوار هستیم که در هفته های آینده بتوانیم آن را اعلام رسمی کنیم تا کارمندان جدید به محض ورود به دستگاه مربوطه و استخدام در آن بتوانند با پرداخت ماهیانه معادل درصدی از حقوق خود، بعد از 5 سال صاحب یک واحد مسکونی در پروژه هایی که روی زمین های دولتی احداث خواهد شد، بشوند.
بر اساس این طرح، حقوق بگیران با پرداخت ماهانه معادل حدود 20 درصد از دریافتی خود برای مسکن، وارد این طرح می شوند و پس از 5 سال پیش پرداخت از طریق قسط ماهانه به یکی از پروژه های در حال ساخت در این طرح معرفی شده و واحد مسکونی مربوطه را دریافت می کنند. بعد از دریافت واحد مسکونی، عملیات پرداخت اقساط ماهانه هزینه خرید این واحد مسکونی بین 15 تا 20 سال ادامه پیدا می کند.
پیش نویس این طرح که در روزهای گذشته مورد بحث و بررسی کارشناسان برای اصلاح و تکمیل قرار گرفته است نشان می دهد: چنانچه کارمندان فاقد مسکن،‌ پول پیش مورد نیاز برای ورود به این طرح را داشته باشند بدون طی دوره 5 ساله می توانند به پروژه هایی که قرار است ساخته شود متصل شوند.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت و گو با شبکه خبر سیما درباره آخرین وضعیت بازار مسکن و روند رشد قیمت ها نیز اعلام کرد: مردم در این شرایط که حباب بزرگی در قیمت مسکن ایجاد شده نباید اقدام به خرید کنند. باید به خود برای انجام معامله خرید فرصت بدهند تا حباب مسکن تخلیه شود و فضا برای خرید خانه مساعد شود.
اسلامی تصریح کرد: حجم معاملات خرید مسکن در ماه های اخیر رو به کاهش بوده و همین نبود خریدار بر روی افت قیمت تاثیر می گذارد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000