گزارش مرکز آمار ایران در نیمه تابستان نشان می دهد

کاهش تورم ماهانه بخش مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۶/۰۴
بررسی ها نشان می دهد که نرخ تورم ماهانه بخش مسکن در مرداد ماه به ۱.۴ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل از آن روند کاهشی را ثبت کرده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، مرکز آمار ایران گزارش شاخص بهای مصرف کننده در مرداد ماه را منتشر کرد. در این گزارش میزان تورم کل و تورم گروه ها به تفکیک به تصویر کشیده شده است. آمارها نشان می دهد که در دومین ماه تابستان نرخ تورم ماهانه کل به رقم 0.6 درصد رسیده است. این رقم نسبتا پایینی برای تورم ماهانه محسوب می شود. از سوی دیگر بر اساس آمارها نرخ تورم نقطه به نقطه نیز نشان می دهد که نرخ تورم به سطح 41.6 درصد رسیده است. این رقم نسبت به ماه قبل حدود 6.4 درصد کاهش یافته است. این موضوع نشان می دهد که روند کاهشی در نرخ تورم قابل مشاهده بود و می توان پیش بینی کرد که افت تورم در ماه های آینده تداوم داشته باشد.

یکی از مهمترین دلایل کاهش تورم در مرداد ماه نسبت به تیرماه، کاهش نرخ تورم در گروه بخش مسکن بوده است. گزارش ها نشان می دهد که نرخ تورم ماهانه در تیرماه به بالای 4 درصد رسیده بود، اما این رقم در مرداد ماه به سطح 1.4 درصد کاهش یافته است. بنابراین این افت تورم قابل توجه طی یک ماه باعث شده که بر روند حرکتی تورم کل نیز اثرگذار باشد. به طور سنتی تورم بخش مسکن در تیرماه به ارقام بالایی می رسد. بخشی از این موضوع به این دلیل است که در تیرماه نرخ تورم اجاره افزایش پیدا می کند و برخی از جا به جایی ها در این ماه صورت می گیرد. اما در ماه مرداد، به طور کلی این میزان از جا به جایی ها وجود ندارد و سطح نرخ تورم نیز در مرداد ماه کمتر از تیر ماه است. بر اساس آمارهای این گزارش تورم نقطه به نقطه بخش مسکن در مرداد ماه به سطح 23 درصد رسیده است. کارشناسان معتقدند با توجه به ثبات فضای اقتصاد کلان در ماه های آینده از سطح نرخ تورم نیز کاسته شود. دیگر آمارهای گزارش شاخص بهای مصرف کننده نشان می دهد که در مرداد ماه تورم ماهانه خوراکی ها نیز به رقم منفی 0.5 درصد رسیده است. این رقم نشان می دهد که قیمت خوراکی ها در مرداد ماه نسبت به تیرماه کاهشی ثبت شده است. همچنین در برخی دیگر از گروه ها نظیر حمل و نقل، ارتباطات و دخانیات نیز تورم ماهانه منفی گزارش شده است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000