گزارش هیبنا از رشد قیمت مهمترین نهاده تولید مسکن

انبوه سازان چه میزان به زمین دولتی نیازمند هستند؟

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۷/۰۲
تغییرات افزایشی در بهای مهمترین نهاده تولید مسکن طی سال جاری، بیانگر نیاز فوری و بیش از پیش سازنده ها و سرمایه گذاران ساختمانی به واگذاری زمین ارزان قیمت از طرف دولت و شهرداری ها برای ساخت مسکن حمایتی است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، هزینه تامین زمین با کاربری مسکونی برای خانه سازی در شهرهای کشور طی بهار امسال طبق اعلام مرکز آمار ایران به میزان 148.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال 97 افزایش پیدا کرد.

افزایش 2.5 برابری قیمت زمین در کشور به معنای آن است که هزینه تامین عرصه مورد نیاز ساخت و ساز برای انبوه سازان در مناطق شهری خیلی بیشتر از قیمت فروش واحدهای مسکونی نوساز با رشد مواجه شد.

آن طور که مرکز آمار ایران اعلام کرده است در بهار امسال متوسط قیمت مسکن در کشور 82 درصد رشد یافت.

تورم بیشتر نهاده تولید مسکن در مقایسه با تورم فروش مسکن باعث سخت شدن ساخت و ساز برای انبوه سازان و سایر سازنده ها و پیمانکاران تولید مسکن شده است.

در چنین شرایطی وعده دولت برای تسهیل ساخت و ساز و عرضه مسکن در طرح اقدام ملی می تواند سختی شرایط موجود را برای سازنده ها برطرف کند.

بهار امسال متوسط قیمت هر مترمربع زمین مسکونی فروش رفته در شهرهای کشور به مترمربعی 3 میلیون و 325 هزار تومان رسید که در مقایسه با زمستان سال گذشته یعنی یک فصل قبل از آن، 16 درصد افزایش از خود نشان می دهد.

با توجه به اینکه سهم زمین از قیمت تمام شده ساخت مسکن بیش از 50 درصد است، این افزایش هزینه ای، نیاز سازنده ها به نقدینگی بیشتر برای خرید زمین را تشدید کرده است و چون در بازار رکودی فروش آپارتمان و خانه، امکان فروش به قصد تامین بودجه نقدی خرید زمین وجود ندارد در نتیجه سرمایه گذاران ساختمانی در چالش قرار گرفته اند.

کارشناسان اقتصادی در این باره تاکید می کنند: اگر وعده دولت برای تخصیص زمین ارزان قیمت به سازنده ها و سرمایه گذاران طرح اقدام ملی تولید مسکن محقق شود، سازنده ها می توانند مشکلات بازار معاملات زمین را دور بزنند و ساخت و ساز را رونق دهند.

بر اساس این گزارش طرح اقدام ملی تولید مسکن به ظرفیت 400 هزار واحد مسکونی در ماه های گذشته فاز اول آن اجرایی شد. در حال حاضر ساخت 150 هزار واحد مسکونی در شهرهای مختلف کشور به عنوان فاز اول این طرح شروع شده یا آماده ­سازی زمین های مربوط به این پروژه ها در جریان است.

سازمان ملی زمین و مسکن برای تامین زمین مورد نیاز طرح اقدام ملی تولید مسکن آماده سازی یک هزار هکتار زمین در اختیار را آغاز کرده است.

طرح ساخت و عرضه 400 هزار واحد مسکونی ارزان قیمت بر روی زمین های دولتی یا زمین های متعلق به شهرداری ها به این صورت اجرایی می شود که 200 هزار واحد از آن در شهرهای جدید، 100 هزار واحد توسط بنیاد مسکن در شهرهای کوچک و متوسط و 100 هزار واحد نیز در بافت های فرسوده احداث خواهد شد.

در یک فصل بیش از 24 هزار پلاک شامل قطعه زمین آماده ساخت یا ملک کلنگی بین مالکان این زمین ها و سازندگان مسکن معامله شده است. این آمار برای معاملات بهار 98 است که البته میزان آن نسبت به زمستان سال 97 حدود نیم درصد افزایش پیدا کرده است. عدم تغییر حجم معاملات خرید زمین در فاصله زمستان سال گذشته تا پایان بهار امسال به این معناست که رشد قیمت زمین در سال گذشته و تداوم آن در ابتدای امسال باعث شد تعداد خریداران زمین به قصد ساخت مسکن افزایش نیابد. این عدم افزایش ممکن است در ماه آینده به کاهش میل به خرید زمین برای ساخت و ساز بیانجامد. اما اگر روند تامین، تخصیص و ارایه زمین به طرح اقدام ملی تولید مسکن همچون ماه های اخیر از وضعیت مناسبی برخوردار باشد در این صورت جلوی کاهش بیشتر عرضه مسکن گرفته می شود.

متوسط مساحت زمین هایی که در شهرهای کشور زیر بار ساخت و ساز مسکونی می روند 265 مترمربع است. این مساحت از طریق متوسط مساحت زمین های فروخته شده در بهار امسال بدست آمده است.

استان تهران در بهار امسال محل خرید و فروش گرانترین املاک مسکونی کلنگی (زمین) شد. در تهران میانگین قیمت هر مترمربع زمین در بهار 98 به 12 میلیون و 447 هزار تومان رسید.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000