گزارش میدانی از آخرین وضعیت بازار مسکن نشان داد

افزایش عرضه آپارتمان‌های بالای ۲۰ سال ساخت دربازار

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۷/۲۲
تازه‌ترین گزارش‌ها از بازار مسکن حکایت از افزایش عرضه آپارتمان‌های با سن بنای ۲۰ سال ساخت به بالا دارد؛ موضوعی که واسطه‌ها آن را به مصوبه اخیر بانک مسکن نسبت می‌دهند و پیامد مثبت آن را تعدیل قیمت ها عنوان می کنند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، تغییر در شرایط سنی دریافت تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن (تسه) در هفته گذشته سبب شده در هفته جاری به شکل محسوسی بر تعداد آپارتمان‌های قدیمی‌ساز عرضه شده در بازار مسکن افزوده شود. این تغییرات البته در نسبت با وضعیت رکودی حاکم بر کل بازار مسکن شناسایی شده و به معنای تغییر چشمگیر در حجم کلی عرضه املاک در بازار فروش مسکن به دنبال افزایش عرضه قدیمی‌سازها نیست. این افزایش عرضه در مناطق متوسط رو به پایین همچون مناطق 9 تا 13 بیشتر به چشم می خورد.

تحقیقات میدانی هیبنا از بازار مسکن حکایت از آن دارد که در دو سه روز گذشته گروهی از مالکان املاک قدیمی‌ساز با سن بنای 20 ساله که پس از هفته‌ها و بعضا ماه‌ها انتظار برای فروش ملک خود، از یکی دو ماه قبل با شروع روند کاهش قیمت اسمی مسکن، بازار را ترک کرده بودند، با مراجعه به بنگاه‌ها و عرضه مجدد ملک خود در بازار فروش، به بازار مسکن بازگشته‌اند.

البته این روند کاملا تدریجی است و با سرعت اندک پیش می‌رود؛ کما اینکه اطلاع کامل طرفین بازار مسکن از کم و کیف ابلاغیه اخیر بانک مسکن در خصوص تسهیلات اوراق، قدری زمان‌بر است و به تدریج مردم با جزییات شرایط جدید سن بنای املاکی که می‌توان برای خرید آنها از تسهیلات اوراق استفاده کرد آشنا می‌شوند.

تا پیش از این خرید مسکن با سقف تسهیلات از محل اوراق صرفا به املاکی که سن بنای آنها از تاریخ صدور پروانه حداکثر 20 سال بود، پرداخت می‌شد. البته خریداران آپارتمان‌های 20 تا 25 ساله نیز می‌توانستند از 35 میلیون تومان تسهیلات اوراق استفاده کنند. این در حالی است که اکنون سقف تسهیلات (60 میلیون تومان در تهران) به آپارتمان‌های تا 25 سال ساخت پرداخت می‌شود و شرایط پرداخت تسهیلات 35 میلیون تومانی به املاک 25 تا 30 سال ساخت نیز وجود دارد.

مشاوران املاک می‌گویند انتشار این خبر مالکان را امیدوار کرده که بتوانند در بازاری که با شدیدترین رکود سال‌های اخیر روبروست، برای آپارتمان های قدیمی‌ساز خود مشتری پیدا کنند.

در شهریور ماه و پیش از این تصمیم بانک مسکن، سهم املاک 20 سال ساخت به بالا از معاملات تهران 10.9 درصد بوده است. اما این احتمال وجود دارد که در آبان ماه، پس از اتمام ماه صفر که پرهیز از معامله توسط برخی از اقشار به شکل سنتی رکود معاملات مسکن را عمیق‌تر می‌کند، شاهد افزایش جزئی این سهم از معاملات باشیم.

این تغییرات البته مادامی که حجم کل معاملات ثبت شده ماهانه به شکل استثنایی پایین و کمتر از 3000 فقره است، ممکن است به طور جدی مورد اعتنا قرار نگیرد، اما قطعا در صورتی که حجم معاملات در ماه‌های پیش‌رو قدری تعدیل شود، تغییرات معنادار در سهم معاملات آپارتمان‌های گروه‌های سنی مختلف با صورت واضح‌تری منعکس خواهد شد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000