رییس کل بانک مرکزی با اشاره به تغییر روند در بازار مسکن اعلام کرد

برگشت امید به اقتصاد ایران

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۸/۰۸/۰۶
رییس کل بانک مرکزی با انتشار یک پیام متنی در صفحه اینستاگرام خود، تغییر روند در بازار معاملات مسکن شهر تهران را نشانه ­ای از برگشت امید به اقتصاد ایران اعلام کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، روز گذشته همزمان با انتشار پست خبری عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی در اینستاگرام درباره آمارهای بازار معاملات مسکن مهر ماه 98، معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز اطلاعات مربوط به این بازار را به روز کرد.

هر دو خبر از رشد چشمگیر حجم معاملات خرید خانه در شهر تهران در اولین ماه از پاییز سال جاری نسبت به آخرین ماه از تابستان گذشته (مهر نسبت به شهریور) حکایت دارد.

رییس کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: آمار روز گذشته اداره بررسی­ ها و سیاست­ های اقتصادی در مورد تغییر روند و افزایش 22 درصدی معاملات مسکن در تهران در کنار آرامش و ثبات نسبی حاکم بر بازار ارز و روند مثبت رشد غیرنفتی اقتصاد می­ تواند نشانی از شروع روند کشوری آن باشد و همگی خبر از برگشت امید به روند اطمینان بخش اقتصاد است.

براساس این گزارش، طبق اعلام معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، حجم معاملات خرید خانه در شهر تهران در ماه مهر 21 درصد نسبت به ماه شهریور سال جاری افزایش پیدا کرد.

جزییات آمار معاونت مسکن بیانگر آن است که در ماه گذشته به عنوان اولین ماه پاییز 98 بیش از 3 هزار و 450 واحد مسکونی در مناطق مختلف تهران به متقاضیان مسکن فروخته شده است. تعداد معاملات خرید مسکن در ماه شهریور 2 هزار و 855 واحد بوده است که به این ترتیب تغییرات مثبت در حجم فروش مسکن در فاصله شهریور تا مهر، 22 درصد بوده است.

جنب و جوش پاییزی بازار مسکن در عین حال باعث شد روند دو ماهه کاهش قیمت مسکن در تهران که طی ماه­ های مرداد و شهریور رخ داد، در ماه مهر متوقف شود.

میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در معاملات مهر ماه با 100 هزار تومان افزایش به 12 میلیون و 848 هزار تومان رسید. میانگین قیمت مسکن در ماه شهریور مترمربعی 12 میلیون و 730 هزار تومان بود.

به گزارش هیبنا، بالاترین قیمت میانگین ثبت شده در معاملات ماهانه مسکن در شهر تهران طی 7 ماه گذشته از سال 98 مربوط به ماه تیر بود که رقم 13 میلیون و 600 هزار تومان اعلام شده است.

معاونت مسکن و ساختمان مجموع ارزش ریالی کل واحدهای مسکونی فروخته شده در تهران طی مهرماه امسال را 3 هزار و 630 میلیارد تومان اعلام کرده است.

در ماه گذشته، در عمده مناطق شهر تهران کمتر از 100 واحد مسکونی فروخته شد. در مناطقی که تعداد معاملات بیش از 100 واحد بوده، میانگین قیمت منطقه ای کاهش پیدا کرده است.

بیشترین معامله خرید و فروش مسکن در منطقه پنج تهران با ثبت 478 فقره مبایعه نامه در بنگاه های املاک این منطقه انجام شده است. در منطقه پنج تهران متوسط قیمت مسکن در مهر ماه نزدیک به نیم میلیون تومان در مترمربع کاهش پیدا کرد و به 14 میلیون و 700 هزار تومان رسید.

قیمت میانگین واحدهای مسکونی در منطقه پنج در تیر ماه امسال تا مرز 17 میلیون تومان پیش رفته بود.

منطقه پنج بیشترین سهم را از معاملات مسکن شهر تهران دارد. سهم این منطقه حول و حوش 15 درصد است و بعد از آن، بیشترین سهم معاملاتی به منطقه چهار با حدود 10 درصد اختصاص دارد.

تغییر روند معاملات مسکن از مسیر کاهشی به وضعیت افزایشی امیدواری برخی کارشناسان به تحرک قریب الوقوع بخش مسکن و ساختمان را سبب شده است.

رشد معاملات خرید حتی اگر در گروه سنی آپارتمان­ های سالخورده باشد به مرور و به شکل سریالی می­ تواند باعث افزایش عرضه و تولید مسکن بشود.

با فروش بیشتر خانه­ های در گروه سنی بالا، تقاضا برای خرید واحدهای کم­ سن بیشتر و بیشتر خواهد شد.

تسهیلات اوراق بانک مسکن ماه گذشته به خانه­ های 20 تا 25 سال نیز تعلق گرفت. این اقدام بانک مسکن در افزایش معاملات خرید خانه موثر بوده است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000