افت و خیز قیمت مسکن در مناطق مختلف

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۸/۱۱
تازه‌ترین تحقیقات میدانی از بازار مسکن نشان می‌دهد اگرچه میانگین قیمت در معاملات مهر ماه تقریبا بدون تغییر بوده است، اما افت قیمت مسکن در مناطق مصرفی همچنان ادامه دارد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، واسطه های ملکی معتقدند از ابتدای پاییز تاکنون افت قیمت اسمی مسکن همچنان ادامه دارد و نوسان مثبت قیمت در شهر تهران طی مهر ماه به معنای تغییر جهت قیمتی تمام بازار مسکن نیست.

مشاوران املاک فعال در مناطق مصرفی محدوده‌های شرق و غرب تهران به ویژه مناطق چهار، پنج، هفت، هشت، 13، 14 و 21 اعلام می‌کنند که روند کاهش قیمت پیشنهادی مالکانی که واحدهای خود را در بازار عرضه کرده‌اند، متوقف نشده و هنوز با سرعت کم ادامه دارد. دامنه این افت قیمت را در هفته‌های سپری شده از پاییز می‌توان حتی در مورد آپارتمان‌های نوساز که نسبت به کاهش قیمت مقاومت بیشتری داشتند، مشاهده کرد.

در عین حال از آنجا که تعداد معاملات در مناطق لوکس شمال تهران در ماه گذشته نسبت به شهریور ماه قدری افزایش یافت، قیمت مسکن در این مناطق نوسان افزایشی داشت و همین امر سبب شد به طور میانگین تغییرات قیمت مسکن در کل معاملات شهر تهران نزدیک به صفر باشد و رشد منفی قیمت در مناطق مصرفی و جنوبی شهر در آمار میانگین اعلامی کل شهر منعکس نشود.

شروع روند کاهش قیمت آپارتمان‌های نوساز در بازار مسکن از اوایل پاییز نشان می‌دهد انتظار افت قیمت مسکن در بازار مسکن هنوز وجود دارد و طی ماه‌های آینده شاهد تخلیه حباب قیمتی شکل گرفته در بخش‌هایی از بازار خواهیم بود.

اغلب کارشناسان بازار مسکن نیز همسو با واسطه‌ها بر این باورند که به تدریج دامنه کاهش قیمت مسکن بیش از پیش به واحدهای نوساز خواهد رسید و با ادامه رکود بر تعداد آپارتمان‌های نوساز و تازه‌سازی که قیمت پیشنهادی فروش آنها کاهش می‌یابد افزوده خواهد شد. به این ترتیب با توجه به نقش کلیدی و مبنایی قیمت واحدهای نوساز در قیمت‌گذاری سایر گروه‌های سنی املاک، این جریان می‌توان در ادامه افت قیمت فروش مسکن از دیگر گروه‌های سنی اثر بگذارد.

پیش‌بینی کارشناسان بازار مسکن این است که افت قیمت اسمی مسکن دست‌کم تا اواخر سال جاری ادامه خواهد داشت، هر چند رکود بازار مسکن قطعا دوره طولانی‌تر دارد اما ادامه فاز رکودی بازار با ثبات نسبی قیمت سپری خواهد شد.

تجربه دوره‌های گذشته رکود نشان می‌دهد پس از یک دوره افت قیمت مسکن ممکن است نوسان افزایشی در برخی از ماه‌ها در بازار مسکن شکل بگیرد اما این نوسان قیمتی ماهانه معمولا نزدیک به صفر و یا حداکثر بین یک تا 2 درصد است که در این صورت می‌توان «ثبات» را برای توصیف وضعیت بازار مسکن به کار برد.

در عین حال تحقق این پیش‌بینی‌ها منوط به عدم تغییر محسوس متغیرهای اقتصادی دیگر و شرایط عمومی اقتصاد کشور به ویژه نرخ ارز در ماه‌های آتی است. طبیعی است آثار تغییرات هر یک از متغیرهای بیرونی اثرگذار بر بازار مسکن می‌تواند در معاملات به شکل نوسان قیمت منعکس شود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000