هیبنا بررسی می کند

مکانیزم های جدید در ذخیره سازی آب باران

بررسی ها نشان می دهد که می توان با بهره گیری از مکانیزم های جدید، از آب گرفتگی شهرها جلوگیری کرده و از منابع آب باران، برای مصارف شهری بهره برد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در دو سال اخیر، میزان بارش های باران نسبت به دوره متوسط چند دهه اخیر بیشتر بوده ، اما این افزایش بارش ها در مواقعی از حد کنترل خارج شده است. این موضوع باعث شده که علاوه بر ایجاد خسارات در مناطق مسکونی، منابع آب لازم برای استفاده های صنعتی یا کشاورزی ذخیره نشود. به علت نبود برخی از استانداردها در شهرسازی مشاهده می شود که در زمان بارش های شدید، آب گرفتگی، یکی از مهمترین مشکلات بارش باران بوده است. بسیار دیده شده است که با چند ساعت بارش متناوب باران عبور و مرور در شهرها با اختلال مواجه شده است این درحالیست که با رعایت برخی نکات شهرسازی می‌توان ضمن برطرف کردن این مشکل و حتی جلوگیری از بروز سیلاب، از هدر رفت آب در کشور جلوگیری کرد، یکی از این موضوعات طرح جمع آوری آب های سطحی و استفاده آن در منازل است. بر اساس آمار وزارت نیرو سالانه در کشور ۴۱۳ میلیارد متر مکعب بارش داریم که از این مقدار ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد متر مکعب بهره برداری می‌شود و بقیه بارش‌ها به‌صورت تبخیر یا هرزآب هدر می‌رود. باتوجه به مشکلات کم‌آبی و خشکسالی در کشور می‌توان با اجرای برخی راهکارها از جمله مدیریت بارش‌ در مناطق شهری از هدر رفت مقدار زیادی از آب جلوگیری کرد.

طرح جمع آوری ذخایر باران، طرح جدید و نوظهوری نیست. موضوع ذخیره باران برای تامین آب مورد نیاز فعالیت های متنوع اقتصادی، دارای سابقه ای طولانی و ریشه در تمدن های تاریخی بشر دارد. نیاز به آب به دلیل تقاضای مصرف آب و با توجه به ثابت بودن منابع آبی و محدویت تامین آن بخصوص در فصول خشک از گذشته ساکنان آمریکا، آفریقا، چین و خاورمیانه را به ایجاد شیوه هایی به صورت جمع آوری رواناب ها و هدایت به مخازنی ا ز پیش ساخته و ذخیره آن جهت مصرف در دروه خشک سال وادار کرده بود. سیستم های استحصال آب باران، روشی است که بسته به ناحیه اقلیمی، مقدار بارش، فعالیت اقتصادی و آب مورد نیاز، در نواحی مختلف متفاوت است. ذخیره روانابها درطول ماه های بارشی در نواحی خشک و نیمه خشک در مکان هایی به نام آب انبار از قدیم انجام می گرفته و دارای سابقه ای طولانی ، تاریخی و سنتی در نقاط مختلف دنیا است. حتی در دنیای امروز، کشورهای پیشرفته نیز از این طرح برای جمع آوری آب استفاده می کنند. نگاهی به تجربه دیگر کشورها در صرفه‌جویی منابع آبی نشان می‌دهد که بسیاری از کشورها از روش‌های آینده‌نگر در کنار روش‌های زودبازده همزمان بهره برده‌اند تا بتوانند بهترین نتیجه ممکن را به دست بیاورند، چنانچه بحران آب در استرالیا مقامات این کشور را واداشت تا ضمن تشویق شهروندان به انجام پاره‌ای از راهکارهای اجرایی برای مقابله با خشکسالی در این کشور، یک سیاست فعال صرفه‌جویی در آب، به‌خصوص در جمع‌آوری حداکثری آب باران برای آبیاری باغ‌ها و فضاهای سبز شهری را برای شهروندان لازم‌الاجرا کند. یکی از راهکارهای ارایه‌شده برای گذر از دوران خشکسالی در استرالیا به شهروندان این است که ضمن عایق‌بندی خانه‌های خود، لوله‌کشی منازل را کنترل کرده و از مخازنی برای جمع آوری آب باران استفاده کنند. بنابراین می توان با بهره گیری از این تجارب به فکر ذخایر مفید نزولات آسمانی بود. کمپین اجتماعی «من ایرانم، مرا دریاب» از سوی بانک مسکن، تلاش می کند که با اطلاع رسانی در جهت بهبود مصرف آب و استفاده از راهکارهای مفید، گامی در جهت صیانت از این موهبت الهی بردارد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000