آمار جدید از نرخ اجاره مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۸/۲۶
آمار جدید مربوط به تازه ترین تحولات بازار مسکن شهر تهران ، تحولات بازار اجاره پایتخت را منعکس کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن –هیبنا، آمارهای جدید مربوط به تحولات بازار مسکن شهر تهران در تابستان امسال نشان می دهد متوسط نرخ اجاره بهای ماهانه مسکن در پایتخت در فصل تابستان کمتر از 10 درصد در مقایسه با بهار امسال افزایش داشته است.

بررسی ها حاکی است میانگین اجاره بهای ماهانه هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران که با فرمول میانگین اجاره بهای هر متر مربع مسکن به علاوه سه درصد مبلغ رهن آپارتمان های اجاره ای محاسبه می شود در تابستان 8.1 درصد افزایش یافته است،این در حالی است که در همین بازه زمانی میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران در معاملات خرید و فروش آپارتمان های مسکونی با رشد4.5 درصدی مواجه شده است.

سال گذشته به دنبال جهش قیمت مسکن ، نوسان میانگین قیمت فروش هر متر مربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران در هر فصل بیش از نوسانات فصلی مربوط به هزینه اجاره نشینی در پایتخت بود، به عبارت دیگر در حالی که سال گذشته به دنبال جهش قیمت مسکن سرعت رشد قیمت آپارتمان های مسکونی شهر تهران افزایش یافته بود این سرعت بیش از سرعت رشد میانگین اجاره بها در شهر تهران اعلام می شد.

با این حال ، به دنبال توقف رشد قیمت مسکن در شهر تهران در تابستان امسال و حتی ثبت عقبگرد قیمتی در بازار معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی پایتخت در ماههای مرداد و شهریور ،نرخ اجاره مسکن شهر تهران در حال کاهش فاصله نامتعارف ایجاد شده بین میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان با متوسط اجاره بهای مسکن در پایتخت است،به این ترتیب در حالیکه متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران بنا بر اعلام مرکز آمار ایران در تابستان امسال با رشد4.5 درصدی نسبت به فصل قبل بهار 98 مواجه شده است این میزان رشد در بازار اجاره نزدیک به دو برابر بیش از 8 درصد بوده است.

با این حال آمارهای مربوط به تحولات نقطه ای قیمت و اجاره بهای مسکن شرایط متفاوتی رانسبت به تحولات فصلی از بابت میزان نوسان اجاره بها و نرخ رشد قیمت مسکن نشان می دهد. میزان رشد اجاره بهای واحد های مسکونی در شهر تهران در تابستان امسال در مقایسه با تابستان سال گذشته به مراتب بیش از سرعت رشد قیمت فروش واحدهای مسکونی در پایتخت در تابستان 98 در مقایسه با تابستان 97 بوده است.در حالی که میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران در تابستان امسال در مقایسه با تابستان سال گذشته 80.1 درصد افزایش داشته است این نرخ رشد در بازار اجاره مسکن در همین بازه زمانی برابر با 31.2 درصد بوده است. این موضوع نشان می دهد اگرچه نوسان فصلی بازار اجاره در تابستان امسال بیش از نوسان فصلی میانگین قیمت مسکن بوده است اما نرخ رشد قیمت مسکن در تابستان امسال در مقایسه با تابستان سال گذشته به مراتب بیش از نرخ رشد اجاره بها در این بازه زمانی ( بیش از دو برابر ) بوده است.

با این حال بر اساس شواهد موجود در بازار اجاره و معاملات خرید و فروش مسکن انتظار می رود، آمارهای رسمی مربوط به تحولات پاییزی هر دو بخش از بازار مسکن شهر تهران ( اعم از معاملات خرید و فروش و اجاره آپارتمان های مسکونی) نرخ رشد بنا بر اعلام مرکز آمار ایران به 13 میلیون و 673 هزار تومان رسید که این در مقایسه با فصل قبل –بهار 98- معادل 4.5 درصد و در مقایسه با تابستان سال گذشته برابر با 80.1 درصد افزایش داشته است. با این حال تعداد خرید آپارتمان در شهر تهران در تابستان امسال در مقایسه با بهار ، معادل 50 درصد و در مقایسه با تابستان سال قبل برابر با 70 درصد کاهش یافته است.

میانگین آپارتمان های مسکونی خریداری شده از سوی متقاضیان مسکن شهر تهران در تابستان امسال 86 متر مربع با متوسط عمر بنای 11 سال بوده است. میانگین اجاره بهای ماهانه مسکن نیز به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی از سوی مستاجران در تابستان امسال با رشد 8.1 درصدی در مقایسه با بهار 98 و افزایش 31.2 درصدی در مقایسه با تابستان سال گذشته به متر مربعی 43 هزار و 550 تومان رسیده است. متوسط مساحت واحدهای مسکونی که تابستان امسال از سوی مستاجران در قراردادهای اجاره معامله شده است نیز 82 متر مربع با عمر بنای 14 سال بوده است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000