هیبنا بررسی می کند

آخرین تحولات واحدهای مسکونی نوساز در بازار

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۹/۲۵
برخی از سازندگان و فروشندگان مسکن تحت تاثیر دو فاکتور بیرونی، از فروش واحدهای مسکونی نوساز منصرف شده اند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بررسی تازه ترین تحولات بازار مسکن شهر تهران طی دو هفته اخیر نشان می دهد: عرضه کنندگان واحدهای مسکونی نوساز تحت تاثیر دو فاکتور بیرونی اثرگذاری بر سمت و سوی بازار مسکن، برخلاف دو ماه گذشته که تمایل زیادی به عرضه واحدهای تکمیل شده داشتند، از بازار عقب نشینی کرده و فعلا از فروش واحدهای مسکونی نوساز منصرف شده اند.

فعالان بازار مسکن با مرور روند تحولات حوزه ساخت وساز و عرضه واحدهای مسکونی از نیمه تابستان تاکنون عنوان می­ کنند: همزمان با کاهش قیمت اسمی مسکن در ماه های مرداد و شهریور، بخشی سازنده ها به گمان بازگشت روند رشد قیمت ها پس از یک مدت کوتاه، انعطاف زیادی در قیمت های پیشنهادی نشان ندادند. اما پس از گذشت دو ماه و آغاز فصل پاییز، برخی از سازندگان، تلاش کردند تا پیش از ورود بازار مسکن به یک دوره رکود، واحدهای مسکونی خود را به بازار عرضه کنند. از این رو در نخستین ماه از فصل پاییز، کاهش خفیف در قیمت واحدهای مسکونی نوساز رخ داد.

با این وجود حضور سازنده ها برای فروش واحدهای نوساز چند هفته ای بیشتر دوام نیاورد. به طوری که در هفته های پایانی فصل پاییز، بخش زیادی از سازنده ها از فروش واحدهای مسکونی خود عقب نشینی کردند.

بررسی تغییر رفتار سازنده ها برای عقب نشینی از بازار، آدرس اثرگذاری دو فاکتور بیرونی بر بخش مسکن را نمایان می­ کند.

تحقیقات میدانی از فعالان و سازندگان بازار مسکن در خصوص چرایی عقب نشینی از بازار معاملات مسکن حاکی از آن است که علت نخست، به احتمال اثرگذاری افزایش قیمت بنزین بر روند بازار ساخت وساز باز می گردد. برخی از سازندگان بازار مسکن معتقدند افزایش قیمت بنزین ممکن است بخشی از هزینه های ساخت وساز پروژه های ساختمانی را افزایش دهد. از این رو بنا دارند که با فرض اثرگذاری این فاکتور بر هزینه های ساخت وساز، پس از گذشت مدتی، قیمت های پیشنهادی واحدهای مسکونی نوساز را تعیین کنند.

در عین حال، فاکتور دوم اثرگذار بر رفتار سازنده ها به تغییر جهت یک بازار دیگر مربوط می شود. به طوری که همزمان با آخرین تحولات بازار ارز طی چند هفته گذشته، برخی سازندگان با توجه به تجربه دوره های گذشته منتظر هستند تا میزان اثرگذاری تغییرات بازار ارز بر بازار مسکن را مورد سنجش قرار دهند.

فعالان بازار مسکن با اشاره به تحولات بازار مسکن پس از شوک ارزی رخ داده در سال 96، عنوان می کنند: اگرچه در وضعیت کنونی بازار ارز به شوک قیمتی دو سال گذشته دچار نشده است اما تغییرات بازار ارز می­ تواند به صورت مستقیم بر بازار مسکن اثرگذار باشد. به این معنی که اولین تاثیر این بازار بر رفتار دو سمت عرضه و تقاضا، تغییر جو روانی بازار مسکن است.

فعالان بازار مسکن معتقدند با توجه به این دو فاکتور، به نظر می رسد بخش زیادی از سازنده ها برای درک صحیح از شرایط جدید بازار و میزان اثرگذاری این فاکتورها در چند هفته اخیر از فروش واحدهای مسکونی عقب نشینی کرده اند و به تعبیر دیگر محتاطانه رفتار می کنند.

به گفته آنها بخشی از سازنده ها در شرایط کنونی، به جای فروش واحدهای مسکونی خود، گزینه اجاره به شکل رهن کامل را انتخاب می کنند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000