هیبنا گزارش می دهد:

قیمت مسکن در شهرهای جدید کاهش می یابد

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۹/۲۷
افزایش قیمت حامل های سوخت چون که هزینه سفرهای درون شهری و برون شهری را افزایش می دهد باعث کاهش قیمت آپارتمان های مسکونی در شهرهای جدید اطراف کلان شهرها خواهد شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، طی چند هفته گذشته همزمان با افزایش قیمت بنزین، یکی از مهم ترین ابهامات دو سمت بازار مسکن-عرضه و تقاضا- میزان و نحوه اثرگذاری این فاکتور بر سمت و سوی این بازار است. گروهی از فعالان بازار مسکن معتقدند این فاکتور هیچگونه اثرگذاری منفی یا مثبت بر روند قیمتی این بخش ندارد اما گروهی دیگر عنوان می کنند افزایش قیمت بنزین می تواند بازار مسکن را مجددا در مسیر رشد قیمتی قرار دهد.

در این میان اما کارشناسان اقتصادی با رد هر دو فرضیه با اشاره به تجربه دوره های گذشته افزایش قیمت بنزین و رابطه آن با جهت دهی به بازار مسکن عنوان می کنند: افزایش قیمت بنزین به دو شکل بر بازارمسکن می تواند اثرگذار باشد. شکل نخست، تاثیر روانی این عامل بر وضعیت بازار مسکن است. به طوری که طی چند هفته گذشته جو روانی ایجاد شده ناشی از این تغییر سبب شده به طور نامحسوس در برخی مناطق عوامل فروش دست به تغییر قیمت بزنند که البته با بن بست فروش نیز مواجه شده اند چرا که قدرت خرید مسکن کشش افزایش دوباره قیمت را ندارد.

از طرفی افزایش قیمت حامل های سوخت چون که هزینه مسافرت برون شهری را افزایش می دهد این انتظار وجود دارد که قیمت مسکن در شهرهای حاشیه ای که طول مسافت تا شهر مادر بیشتر است و هزینه حمل و نقل برای ساکنان آنها افزایش بیشتری می یابد با کاهش هم مواجه شود.

از دیدگاه کارشناسان اقتصادی، اثر مستقیم افزایش قیمت بنزین نیز بر افزایش هزینه های ساخت و ساز و قیمت تمام شده مسکن در بلندمدت می تواند قابل مشاهده باشد. در این حوزه مهم ترین بخشی که می تواند هزینه های ساخت و ساز را دستخوش تغییر کند مربوط به فاکتورهای حمل و نقل مصالح ساختمانی است. هرچندکه بخش اندکی از حمل و نقل در پروژه های ساختمانی از طریق وسایل نقلیه بنزین سوز انجام می شود.

در این حوزه ممکن است برخی از سازندگان با توجه به پیش بینی افزایش هزینه های حمل و نقل در پروژه های آتی، اندکی قیمت های پیشنهادی خود را با افزایش ارایه دهند.

این کارشناسان همچنین با اشاره به محاسبات رسمی انجام شده از سوی مسوولان سازمان برنامه و بودجه عنوان می کنند: بررسی ها نشان می دهد افزایش قیمت بنزین به طور کلی حداکثر دو درصد در نرخ تورم عمومی کشور تاثیر گذار است بنابراین بخش مسکن از این محل نیز تاثیر پذیر است. اما آنچه مهم است این موضوع که با توجه به تجربه دوره های پیشین، افزایش قیمت بنزین بیش از هر تاثیرگذاری دیگر، نوعی پارامتر بیرونی موثر بر تغییرات قیمت مسکن است. به این معناکه در شرایط کنونی که بازار مسکن در فاز جهش قیمت ها نیست و به مرحله ثبات و حتی کاهش قیمت اسمی رسیده است، افزایش قیمت بنزین به افزایش قیمت مسکن منجر نخواهد شد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000