هیبنا بررسی می کند

روند بازار مسکن تا پایان ۹۸

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۱۰/۲۸
کارشناسان اقتصادی سه مسیر احتمالی پیش روی بازار مسکن تا پایان سال جاری را تشریح کردند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، کارشناسان اقتصادی با توجه به وضعیت اخیر بازار مسکن و تغییر و تحولات عوامل بیرونی اثرگذار بر آن طی هفته های گذشته، روند احتمالی حرکت بازار مسکن را در سه سناریو پیش بینی کردند.
از دیدگاه تحلیلگران بازار مسکن وقوع تحولات منطقه ای در چند هفته اخیر در مرحله نخست بر رفتار تقاضای سرمایه ای اثرگذار بوده است. به طوری که افزایش یا کاهش های تنش های منطقه ای می تواند منجر به تغییر رفتار این گروه از متقاضیان در بازار در ماه های آتی شود.
به گفته آنها در حال حاضر تحولات منطقه ای، تقاضای سرمایه ای در بازار مسکن را کاهش داده است. در صورتی که تحولات منطقه ای در بازار در همین سطح باقی بماند به نظر می رسد تقاضای سرمایه ای جدید به بازار مسکن حداقل تا چند ماه آینده وارد نخواهد شد.
در مسیر دوم، کار شناسان پیش بینی می کنند در صورتی که تحولات منطقه ای از سطح کنونی فراتر رود نه تنها تقاضای سرمایه ای جدید به بازار مسکن وارد نمی شود بلکه این انتظار وجود دارد تقاضای فروش واحدهای مسکونی از سوی سرمایه گذارانی که در ماه های گذشته اقدام به ورود به بازار و خرید واحدهای مسکونی کرده بودند تا حدودی افزایش یابد.
در مسیر سوم نیز با فرض کاهش تنش ها و تحولات منطقه ای از سطح کنونی، کارشناسان بازار مسکن پیش بینی می کنند تا چند ماه آینده، فعلا تقاضای سرمایه ای از ورود به این بخش خودداری کند و به سمت سایر بازارها که امکان نقدشوندگی سرمایه با سرعت بالایی وجود دارد حرکت کند.
تحلیلگران بازار مسکن در عین حال با توجه به در پیش بودن بازار شب عید، عنوان می کنند: در دو ماه باقی مانده از سال جاری با توجه به روال هر ساله بازار مسکن ممکن است بخشی از تقاضای مصرفی که در این مدت اقدام به جابه جایی می کنند نیز به بازار وارد شوند.
فعالان بازار مسکن همچنین در خصوص تحولات قیمتی پیش رو در بازار مسکن عنوان می کنند: وضعیت عوامل اثرگذار بر بازار مسکن در شرایط کنونی به ویژه تحولات منطقه ای بر روند قیمتی بازار طی ماه های آتی بسیار اثرگذار خواهد بود. در میان عوامل مهم اثرگذار بر نوسانات قیمت بخش مسکن، به نظر می رسد تحولات منطقه ای نیروی بیشتری نسبت به سایر عوامل همچون تغییرات بازار ارز در کوتاه مدت داشته باشد بنابراین در صورتی که تحولات منطقه ای در همین سطح باقی بماند این انتظار وجود دارد که جهش قیمت رخ داده در بازار مسکن همچون ماه گذشته مجددا در بازار مسکن تکرار نشود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000