بانک مرکزی پس از ابلاغ رییس جمهوری اعلام کرد

عملیات بازار باز اجرایی شد

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۸/۱۰/۲۹
رییس جمهوری در مجمع عمومی بانک مرکزی از اجرایی شدن عملیات بازار باز در بانک مرکزی خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، عملیات بازار باز از ابتدای هفته جاری در فاز اجرایی قرار گرفت و بنابر بر اعلام بانک مرکزی، برای نخستین بار، معامله اوراق بدهی دولت، در چارچوب عملیات بازار باز و در قالب خرید قطعی اوراق صورت گرفت. پیش تر رییس جمهور در پنج شنبه هفته گذشته و در پنجاه و نهمین مجمع عمومی بانک مرکزی، آغاز عملیات بازار باز در بانک مرکزی را رونمایی کرد. پس از آن، بانک مرکزی سازوکار و شرایط مربوط به عملیات بازار باز را برای کلیه بانک های عضو بازار بین بانکی تشریح کرد. بانک مرکزی اعلام کرد که بانک ها تا روز نخست بهمن ماه فرصت دارند که بر اساس نیازهای نقدینگی کوتاه مدت، پیشنهادات خود را برای بانک مرکزی ارسال کنند. پیش تر رییس کل بانک مرکزی در یک یادداشت اینستاگرامی، شرایط بهره گیری از این بازار را تشریح کرده بود. بر اساس اظهارات عبدالناصر همتی، عملیات بازار باز بنا به تعریف متداول آن، خرید و فروش اوراق قرضه یا بدهی دولت و به ویژه اوراق بدهی کوتاه‌مدت از قبیل اسناد خزانه با بانک ها و موسسات اعتباری است.به طور معمول، امروزه بانک های مرکزی عملیات بازار باز یا خرید و فروش اوراق را برای دستیابی به اهداف اقتصادکلان خود، یعنی، کنترل تورم و ثبات رشد اقتصادی انجام می دهند و برای آن که قادر باشند نرخ تورم و سطح تولید را در جهت مطلوب و مورد نظر خود تحت تاثیر قرار دهند، احتیاج به یک واسط یا هدف میانی دارند که امکان کنترل قابل توجه آن را داشته باشند.متغیری که امروزه بانک های مرکزی به عنوان واسطه و هدف میانی برای دستیابی به تورم و تولید مطلوب از آن استفاده می کنند، نرخ سود بازار بین بانکی است.

بانک مرکزی نیز، از این پس و به تدریج با خرید و فروش اوراق اسلامی منتشره از طرف خزانه دولت، این ابزار هم سیاست‌گذاری پولی را به کار خواهد گرفت.هدف بانک‌مرکزی از معرفی عملیات بازار باز، نوسازی چارچوب سیاست‌گذاری پولی با به‌کارگیری ابزارهای غیرمستقیم پولی است. عملیات بازار باز به همراه استفاده از دامنه نرخ سود (اعطای تسهیلات به بانک ها در قبال اخذ وثیقه و سپرده‌پذیری از بانک ها) به بانک مرکزی اجازه می‌دهد مدیریت موثرتری بر نرخ سود بانکی و تخصیص بهینه نقدینگی در بازار بین بانکی ریالی داشته باشد؛ تا از مسیر آن، کانال‌های سازوکار اشاعه پولی- بویژه کانال نرخ سود- تقویت شود.بنابراین با اجرای تدریجی و هدفمند چارچوب جدید سیاست‌‌گذاری پولی و همچنین رعایت الزامات آن، در افق زمانی یک‌ساله، شاهد کنترل انتظارات تورمی و ثبات قیمت‌ها بوده و زمینه کمک به رشد اقتصادی در کشور فراهم شود.

با توجه به اهمیت این موضوع و لزوم آگاهی بخشی درباره چگونگی عملیات بازار باز، پایگاه خبری بانک مسکن در روزهای آینده جزییات بیشتری از این ابزار تشریح خواهد کرد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000