گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد

تصویر تورم مسکن در ابتدای زمستان

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۱۱/۰۵
مرکز آمار ایران آمارهای تورم ماهانه و نقطه به نقطه گروه مسکن را در دی ماه سال جاری منتشر کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، آمار این گزارش بر اساس شاخص بهای مصرف کننده در کل کشور محاسبه می شود و در بخشی از آن تورم گروه ها مانند گروه مسکن را به تصویر کشیده است. در این گزارش، بخش مسکن به دلیل اهمیت آن در سبد خانوار، مهمترین گروه محسوب می شود، در نتیجه تغییرات این گروه نیز بیشترین اثر را در تورم کل دارد. این گزارش نشان می دهد که نرخ تورم ماهانه بخش مسکن در نخستین ماه زمستان به رقم 1.7 درصد رسیده است. بر اساس آمارهای این گزارش، نرخ تورم ماهانه بخش مسکن نسبت به آذر ماه کمی افزایش یافته است. در آذر ماه نرخ تورم ماهانه بخش مسکن 0.9 گزارش شده بود. برخی از کارشناسان این افزایش تورم را دی ماه طبیعی می دانند، زیرا در حال حاضر تورم ماهانه بخش مسکن که عمدتاً ناشی از سطح اجاره است، در ابتدای ماه هر فصل کمی افزایش می یابد، اما این رقم در ماه های بعد تعدیل می شود. به عنوان مثال انتظار بر این است که تورم ماهانه بخش مسکن در تیر ماه بیشتر از مرداد ماه باشد. به طور طبیعی نیز تورم زیر 2 درصد در یک ماه با توجه به شرایط کنونی می تواند قابل قبول باشد. از سوی دیگر، نکته قابل توجه این است که به رغم ثبات نرخ ارز در ماه های ابتدایی سال جاری، در دو ماه اخیر به خصوص در دی ماه، کمی به نوسانات نرخ دلار افزوده شده است و این روند می تواند در سایر گروه ها نیز مشاهده شود. با توجه به این شرایط نمی توان گفت که تورم ماهانه 7/1 درصد، یک رقم بالا برای گروه مسکن به حساب می آید. از سوی دیگر، باید توجه داشت که یک سطح از تورم برای ایجاد انگیزه در تولید موثر است، اما اگر حد این تورم بیش از اندازه باشد، وضعیت تولید را با تهدید روبرو خواهد ساخت. در دی ماه سال جاری تورم نقطه به نقطه بخش مسکن به میزان 21.8 درصد گزارش شده است. به این معنی که نسبت به دی ماه سال گذشته متوسط سطح قیمتی این گروه 21.8 درصد رشد کرده است. تورم نقطه به نقطه بخش مسکن در آذر ماه 21.1 درصد گزارش شده بود و در نتیجه کمی به نرخ تورم نقطه به نقطه این گروه افزوده شده است.

در مجموع این دو آمار نشان می دهد که نرخ تورم بخش مسکن در دی ماه نیز دور از انتظار و غیر عادی نبوده است و انتظار می رود در دو ماه پایانی سال جاری، تورم بخش مسکن با همین آهنگ تغییر پیدا کند. بنابراین از حیث شرایط تورمی در بخش مسکن جای نگرانی وجود ندارد.

در گزارش مرکز آمار ایران تورم ماهانه کل در دی ماه به میزان 0.8 درصد گزارش شده است که این رقم در آذر ماه به میزان 3.2 درصد ثبت شده بود. علاوه بر این، نرخ تورم نقطه به نقطه نیز در آذر ماه به میزان 27.8 درصد بوده که این رقم در دی ماه به میزان 26.3 درصد رسیده است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000