چرا سهم آپارتمان های نوساز در معاملات مسکن رو به کاهش است؟

پیشتازی فروش خانه های سالخورده

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۱۱/۱۲
همزمان با کاهش سهم واحدهای مسکونی نوساز در معاملات خرید مسکن، وزن خانه های سالخورده در بازار فروش شهر تهران رو به افزایش گذاشته است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا و براساس آخرین اطلاعات آماری بانک مرکزی از تحولات بازار املاک تهران، در حال حاضر از هر 100 آپارتمان که در تهران به فروش می رسد 26 واحد مسکونی عمربنای بیش از 16 سال دارد که نزدیک به 10 واحد از آنها بالای 20 سال ساخت است. این واحدها دارای کمترین سطح قیمتی در مقایسه با واحدهای با عمربنای کمتر هستند بنابراین طبیعی است که در شرایط جهش قیمت ها آن هم بدون بازگشت به سطوح سال گذشته، مشتریان بازار معاملات مسکن سراغ آپارتمان های سن دار بروند.

مشاوران املاک در شهر تهران می گویند مقایسه قیمت پیشنهادی فروش در فایل هایی که فروشنده ها در بنگاه به ثبت می رسانند بیانگر اختلاف 20 تا 30 درصدی قیمت بین آپارتمان های سالخورده و واحدهای کم سن و سال است.

در برابر وزن 26 درصدی واحدهای مسکونی سالخورده در معاملات مسکن شهر تهران که دی ماه امسال تعیین شد، واحدهای نوساز -کمتر از 6 سال ساخت- کمتر از 42 درصد سهم از کل فروش ماهانه آپارتمان در شهر تهران را دارند.

سهم واحدهای نوساز از فروش اگر چه هنوز بیشترین سهم در مقایسه با سایر گروه های عمربنا است اما میزان آن نسبت به سال گذشته و سال 96 کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

در زمستان سال 97 از هر 100 واحد مسکونی که ماهانه در تهران خرید و فروش می شد، 44 واحد مسکونی نوساز بودند و عمر بنای حداکثر 5 سال داشتند. همچنین در سال های 95 و 96 نیز این سهم بالای 50 درصد گزارش شده بود اما در دی ماه امسال سهم واحدهای نوساز از فروش مسکن در شهر تهران به 41.8 درصد رسید. بنابراین فاصله بین سهم واحدهای نوساز و واحدهای سالخورده در معاملات خرید مسکن در تهران رو به کاهش است به گونه ای که گرایش خریداران بیشتر به سمت واحدهای سالخورده است.

ماه گذشته فروش واحدهای مسکونی با عمر بنای بیش از 20 سال ساخت 31 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 97 افزایش پیدا کرد. واحدهای بالای 25 سال ساخت با مجوزی که پاییز امسال توسط بانک مسکن داده شد از تسهیلات اوراق مسکن برای خرید بهره مند می شوند. این واحدها چون از یک سو دارای قیمت پایین تر از واحدهای نوساز هستند و از سوی دیگر امکان خرید آنها با تسهیلات اوراق خرید مسکن وجود دارد، در بورس معاملات خرید و فروش آپارتمان قرار گرفته اند. براساس گفته های عوامل فروش در بازار مسکن تهران، حجم واحدهای مسکونی بالای 25 سال ساخت در معاملات خرید آپارتمان های سالخورده در ماه های اخیر افزایش پیدا کرده است هر چند در گزارش های آماری بانک مرکزی، طبقه بندی مجزا برای اعلام میزان فروش واحدهای 25 تا 30 سال ساخت وجود ندارد.

ماه گذشته از حدود 10 هزار و 600 واحد مسکونی که در کل بازار مسکن شهر تهران فروش رفت نزدیک به یک هزار واحد مسکونی عمر بنای بیش از 20 سال ساخت داشتند. فروش واحدهای مسکونی 16 تا 20 سال ساخت نیز در دی ماه امسال 79 درصد نسبت به دی ماه سال گذشته رشد کرد. در ماه مورد گزارش یک هزار و 800 آپارتمان با عمربنای 16 تا 20 سال ساخت در تهران فروخته شد.

شواهد موجود بیانگر آن است که افزایش سقف تسهیلات اوراق خرید مسکن و امکان اختصاص آن به خرید آپارتمان های با عمر بنای 25 تا 30 سال ساخت اثر مستقیم در رشد معاملات خرید این دسته از واحدهای مسکونی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در حال حاضر برای خرید واحدهای مسکونی با عمر بنای 25 تا 30 سال ساخت در تهران می توان از بانک مسکن حداکثر 120 میلیون تومان تسهیلات از محل اوراق ممتاز به صورت 80 میلیون تومان تسهیلات خرید و 40 میلیون تومان تسهیلات جعاله دریافت کرد. همچنین در شهرهای بزرگ و مراکز استان نیز برای خرید این نوع خانه ها 100 میلیون تومان تسهیلات اوراق شامل 60 میلیون تسهیلات خرید و 40 میلیون تومان تسهیلات جعاله به متقاضی خرید تعلق می گیرد که برای دریافت این تسهیلات باید اوراق آن خریداری شود. در شهرهای کوچک نیز سقف این تسهیلات برای خرید واحدهای مسکونی 25 تا 30 سال ساخت 80 میلیون تومان است. شرط تعلق گرفتن این میزان تسهیلات به این واحدهای مسکونی آن است که سقف تسهیلات حداکثر معادل 80 درصد ارزش روز آن واحد مسکونی باشد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000