کارشناسان اقتصادی با توجه به فاکتورهای مختلف پیش بینی کردند

عدم جهش مجدد قیمت در سال آینده

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۱۱/۲۶
دو کارشناس اقتصادی مسیر احتمالی حرکت بازار مسکن در سال آینده را پیش بینی کردند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، اگرچه برخی فعالان بازار مسکن با توجه به تورم ماهانه دو ماه گذشته گمان می کنند این بازار مجدداً در چند ماه آتی در فاز جهش قیمت و رونق معاملاتی قرار خواهد گرفت اما کارشناسان اقتصادی در پیش بینی های خود از بخش مسکن سال آینده تأکید دارند: با توجه به متغیرهای مختلف حاکم بر اقتصاد ایران در سال ۹۹ به احتمال زیاد رکود در بازار مسکن همچنان پایدار خواهد ماند و شرایط برای جهش مجدد قیمت مسکن در سال آینده مهیا نخواهد بود.

یکی از این کارشناسان تاثیرگذاری فاکتورهای بیرونی بخش مسکن را در مسیریابی این بخش در سال آتی موثر می داند.

مهدی غلامی کارشناس اقتصاد مسکن اعتقاد دارد: اگر اتفاق خاصی در بخش‌های کلان اقتصاد رخ ندهد نباید شاهد نوسانات شدید قیمتی در بازار مسکن باشیم.

به گفته این کارشناس اقتصادی، قطعاً رشد قیمت مصالح ساختمانی و به تبع آن رشد قیمت تمام شده بر قیمت نهایی مسکن تاثیر خواهد گذاشت اما اینکه با قدرت خرید فعلی متقاضیان وضعیت بازار چگونه خواهد بود، مشخص است که بازار کشش جهش مجدد قیمت را ندارد و بازار همچنان در رکود معاملات فرو خواهد رفت.

غلامی در عین حال عنوان کرد: وقتی مسکن کشش رشد قیمت ندارد و دلیلی برای رشد قیمت نمی‌بینیم دولت باید هر چه زودتر اقدامات خود را برای کاهش قیمت مصالح ساختمانی و تاثیر آن بر قیمت تمام شده انجام دهد.

مرتضی ایمانی راد اقتصاددان نیز درباره وضعیت مسکن در سال آینده پیش بینی می کند: در سال ۹۹ بازار همچنان با عدم تعادل میان دو طرف سمت عرضه و تقاضا مواجه است. از یک سو تقاضای بالقوه موجود در بازار به دلیل کاهش قدرت خرید امکان خرید ندارد و از سوی دیگر عرضه متناسب با تقاضا در بازار وجود ندارد.

وی نیز به مانند غلامی کمبود نقدینگی موثر را عاملی مهم در عقب نشینی تقاضا از بازار معرفی می کند.

ایمانی راد درباره متغیرهای موثر بر افزایش قیمت مسکن گفت: نوسان های بازار ارز، می تواند قیمت اسمی در بخش املاک را افزایش دهد هر چند که این افزایش قیمت به معنای حذف تقاضای مصرفی خواهد بود.

البته ایمانی راد تأکید دارد: قیمت دلار کمتر از سطح ۱۵ هزار تومان و نرخ تورم کمتر از ۳۰ درصد قدرت بالا بردن نرخ تورم در بخش مسکن را ندارد.

به گفته این صاحب نظر اقتصادی در شرایط کنونی افزایش قیمت مصالح ساختمانی حاشیه سود سازندگان را کم خواهد کرد.

این استاد دانشگاه در رابطه با نقطه اصابت افزایش احتمالی نرخ دلار اعتقاد دارد در صورت نوسان ارزی افزایش قیمت بر هزینه خریداران خواهد افزود.

ایمانی راد با اشاره به فاکتورهایی همچون کمبود شدید نقدینگی خانوارها و شرکت ها، تعدیل قیمت مسکن با دلار، مازاد عرضه و... عنوان کرد : مجموع این فاکتورها می تواند از جمله مهم ترین دلایلی باشد که بازار مسکن در سال آینده همچنان در رکود معاملاتی باقی بماند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000