یک کارشناس اقتصاد مسکن مطرح کرد:

پیش‌بینی آتی بازار مسکن در سال ۹۹

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۱۲/۰۳
یک کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است سال آینده بازار مسکن یک رکود تمام عیار معاملاتی را تجربه خواهد کرد؛ مگر اینکه متغیرهای بیرونی موثر بر این بازار، دچار تغییرات عمده شوند.
پایگاه خبری بانک مسکن

نرگس رزبان در گفت و گو با پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، با اشاره به این واقعیت اقتصادی که اگر رشد اقتصادی ایجاد نشود، قدرت خرید تقاضای مصرفی مسکن کاهش می‌یابد و به دنبال آن، از تقاضای واقعی مسکن کاسته می‌شود، اظهار کرد: اقتصاد کشور در حال حاضر به نوعی با چنین شرایطی روبرو است. از طرفی بررسی آنچه در طول دو سال اخیر در بازار مسکن گذشته نشان می‌دهد آنچه که بیشترین تأثیر را بر ترکیب معاملات گذاشته، قدرت خرید متقاضیان مصرفی مسکن بوده است؛ کمااینکه طی این مدت به تدریج حجم بیشتری از معاملات به زیر قیمت میانگین سقوط کرده است، طوری که 58 درصد معاملات در این بازه قیمتی انجام شده است. همچنین خرید خانه‌های سالخورده‌تر رواج بیشتری یافته و در نتیجه از سهم آپارتمان‌های نوساز و تازه‌ساز در معاملات کاسته شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان عرضه متناسب با بودجه تقاضا در بازار مسکن بسیار محدود است، گفت: اگرچه در ماه‌های اخیر با رشد جزئی معاملات روبرو بودیم، اما این رشد به منزله خروج بازار از رکود نیست و تعداد معاملات اخیرا به کف مورد انتظار رسیده است.

رزبان با بیان اینکه عوامل اقتصادی زیادی می‌تواند روی وضعیت بازار مسکن در سال آینده اثر بگذارد، اظهار کرد: واقعیت این است که در دوره اخیر حساسیت بازار مسکن به مسایل بیرونی بسیار بیشتر از گذشته شده و مسایل بیرونی تأثیر چشمگیری بر وضعیت قیمت و معاملات گذاشته است و در نتیجه پیش‌بینی آینده بازار مسکن با این شرایط دشوارتر از هر زمان دیگری است.

این کارشناس اقتصاد مسکن تأکید کرد: در صورتی که روند عمومی اقتصاد کشور به همین شکل پیش برود و ثبات نسبی در متغیرهای اقتصاد کلان را در سال 99 شاهد باشیم، بازار مسکن به لحاظ حجم معاملات در همین محدوده رکودی باقی خواهد ماند و حداکثر نوسان قیمت مسکن نیز در سال آینده، ماهانه یک تا دو درصد خواهد بود. البته ممکن است در بهمن و اسفند پیش‌رو، آمارها گویای ثبت رشد قیمت باشد که این موضوع نشأت گرفته از رونق معاملات مسکن در ایام شب عید خواهد بود.

رزبان با اشاره به اینکه مهمترین متغیر اثرگذار بر بازار مسکن با توجه به اثر روانی آن بر بازار، نرخ ارز است، خاطرنشان کرد: از آنجا که سیاست‌گذار ارزی بر تداوم ثبات نرخ ارز تاکید دارد و برای این موضوع برنامه‌ریزی کرده است، بسیار بعید است که در سال آینده با تغییرات چشمگیر در این بخش روبرو باشیم. بنابراین در این شرایط جهش دوباره قیمت مسکن کاملا دور از انتظار است؛ مگر اینکه رخداد غیرمنتظره‌ای در بازار مسکن سال 99 ایفای نقش کند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000