نقشه مسکن ۹۹ در بودجه سال آینده

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۱۲/۱۷
در بودجه سال آینده به دولت و وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل واحدهای مسکن مهر، طرح بازآفرینی شهری و احیای بافت های فرسوده و همچنین طرح اقدام ملی تامین مسکن چند مجوز داده شده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، براساس بند یک تبصره هشت بودجه سال ۹۹، وزارت راه و شهرسازی مجاز است از طریق شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن، هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل منابع این شرکت ها درآمدزایی کند و منابع حاصل از آن را صرف اجرای سه طرح مورد اشاره شود.

اعتبار مصوب از محل منابع یا تهاتر اراضی و املاک متعلق به دو شرکت پیش بینی شده است.

وزارت راه و شهرسازی باید املاک را به قیمت کارشناسی یا فروش از طریق مزایده مشروط به حفظ کاربری واگذار کند.

در بند دو، دولت در صورت درخواست مالکان اعیانی واحدهای مسکن مهر ، مکلف به واگذاری قطعی زمین های اجاره ای ۹۹ ساله است. منابع حاصل از این محل نیز صرف تکمیل مسکن مهر ، بازآفرینی شهری، احیای بافت های فرسوده و طرح اقدام ملی باید شود.

در بند سوم این تبصره نیز وزارت راه مجاز است که از طریق رهن زمین های متعلق به دو شرکت مادر تخصصی عمران و سازمان ملی زمین و مسکن تا سقف سه هزار میلیارد تومان منابع تامین کند.

منابع از طریق قراردادهایی با بانک عامل و صندوق های تامین مالی ایجاد خواهد شد. در مقابل زمین های دو شرکت در رهن بانک های عامل و صندوق ها قرار می گیرد.

در مجوز الحاقی نیز وزارت راه و شهرسازی مکلف شده است زمین موردنیاز برای احداث مدرسه، پاسگاه، پایگاه بسیج، مسجد، مراکز بهداشتی و سایر مراکز اداری و خدماتی موردنیاز به صورت رایگان در اختیار دستگاه های دولتی ذیربط در مسکن مهر قرار دهد.

آیین نامه اجرایی این بند به پیشنهاد وزارتراه و شهرسازی با همکاری وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه کشور باید تهیه شود و برای اجرایی شدن به تصویب هیات وزیران برسد.

همچنین در بند الحاقی چهار به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده شده با استفاده از زمین های در اختیار از طریق شرکت های تابعه خود یا از طریق مشارکت با بخش غیردولتی تمهیدات لازم برای تولید و احداث واحدهای مسکن در سال آینده را فراهم کند.

وزارت راه موظف شده برای اجرای این ماموریت با همکاری وزارت تعاون نسبت به شناسایی خانوارهای فاقد مسکن متقاضی این واحدها با اولویت خانوارهای کم درآمد از طریق سامانه مناسب اقدام کند.

بودجه سال آینده با هدف اجرایی شدن این بند و کاهش قیمت تمام شده مسکن، وزارتخانه های نفت، نیرو و کشور را در کنار بانک مرکزی، شهرداری ها، سازمان تامین اجتماعی و بنیاد مسکن موظف به همکاری کرده است.

این دستگاه ها باید زمین ارائه مجوزها، تامین مالی ، تامین خدمات زیربنایی و اقدامات اجرایی لازم را به عمل آورد.

بودجه سال آینده به وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه های دولتی یک مجوز دیگر در جهت تسهیل تامین خانه برای کم درآمدها داده است.

براساس این مجوز، مطالبات دولت، شرکت های دولتی و نهادهای عمومی از سرمایه گذاران بخش خصوصی می تواند به عنوان سهم الشرکه آنها در اجرای این طرح منظور شود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000