پیش‌بینی یک کارشناس بازار مسکن از معاملات فروردین

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۲/۰۱
یک کارشناس بازار مسکن پیش‌بینی کرد معاملات مسکن در فروردین امسال تحت تأثیر تعطیلی کرونایی بازار از نصف مقدار متعارف ماه‌های مشابه نیز کمتر شود.
پایگاه خبری بانک مسکن

علیرضا اشکان در گفت و گو با پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا،‌‌ با اشاره به اینکه بازار مسکن در تمام ایام پس از تعطیلات نوروز، همچون بسیاری از بازارها و بخش‌های اقتصادی دیگر تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفت، گفت: عدم فعالیت حضوری دفاتر ملکی سبب شد این بازار نیز به حالت نیمه تعطیل در آید.

وی با بیان اینکه طبعاً در این وضعیت با افت شدید حجم معاملات مسکن روبرو ‌هستیم، افزود: حجم معاملات ماهانه مسکن پایتخت در فروردین هر سال به طور روتین از سه تا چهار هزار فقره کمتر نیست اما امسال با توجه به اینکه در نیمه دوم فروردین نیز رکود کرونایی حاکم بود، احتمال اینکه این حجم به کمتر از نصف مقادیر متعارف ماه‌های مشابه در سال‌های گذشته برسد، وجود دارد.

اشکان با اشاره به بلاتکیفی دفاتر ملکی در مورد فعالیت یا عدم فعالیت در دو هفته گذشته، گفت: تکلیف کسانی که در این مدت نیاز مبرم به خرید یا فروش ملک داشتند مشخص نبود و در این بین تنها وجود موتورهای جست‌وجوی معتبر ملکی برای بازاریابی تا حدودی به کمک فعالان بازار آمد.

این فعال و کارشناس بازار مسکن با اشاره به کاهش شدید عرضه ملک به بازار در فروردین، گفت: در ماهی که گذشت با کاهش نسبی تقاضای جست و جوگر در بازار نیز روبرو بودیم اما کاهش عرضه به مراتب بیشتر احساس شد و این موضوع در کمای معاملاتی که در این ماه تجربه شد نیز اثر داشت.

به گفته وی، شرایط بازار مسکن طوری بود که تقاضای مصرفی نیز نتوانست آن‌گونه که باید و شاید در بازار حاضر شود؛ چراکه بودجه معدود متقاضیان مصرفی مسکن حاضر در بازار اغلب ضعیف بوده و تناسبی با قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان نداشته است.

اشکان معتقد است در شرایط رکود فعالیت‌های اقتصادی در بازارهای مختلف اگر بتوان بخشی از نقدینگی سرگردان را با مشوق‌هایی به سمت تولید و عرضه بازار مسکن هدایت کرد، قطعاً در آینده نه چندان دور به خروج بازار از رکود سنگین کمک خواهد کرد.

این کارشناس بازار مسکن پیش‌بینی کرد چرخ معاملات مسکن در تابستان با کاهش سرعت شیوع کرونا قدری به گردش درآید اما نه به حدی که بتوان به خروج کامل معاملات از رکود امیدوار بود.

به اعتقاد وی، این احتمال وجود دارد که در ماه‌های آینده با برقراری ثبات قیمتی و کاهش تدریجی قیمت واقعی مسکن، بخشی از نقدینگی موجود در بازارهای ارز و طلا به سمت بازار معاملات مسکن جذب شود که در این صورت هم چرخ معاملات بهتر از قبل می‌چرخد و هم بازارهای سرمایه‌گذاری دیگر همچون ارز و طلا از حضور مشکل‌ساز یک گروه از سرمایه‌گذاران در امان خواهد ماند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000