هیبنا در گفت و گو با کارشناسان اقتصادی بررسی می کند:

سه شرط رونق بخش ساخت و ساز

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۲/۰۶
رونق ساختمانی چگونه به بخش ساخت و ساز باز می گردد؟ اقتصاددانان در پاسخ به این سوال معتقدند عوامل موثر بر رونق سرمایه گذاری بخش ساختمان، تحت تأثیر محیط پیرامونی‌ و محیط داخلی این حوزه است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، تیمور رحمانی اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه اعتقاد دارد ثبات بازار ارز، می تواند تا حد قابل توجهی خروج سرمایه از کشور را کنترل کند. به گفته این اقتصاددان انتظار بر آن است که از این ناحیه اثر منفی بر رونق ساخت و ساز متوقف شده و ثبات بازار به رونق فعالیت ساخت و ساز کمک کند.
وی عوامل ناشی از سیاست خارجی و کاهش عدم اطمینان های ناشی از آن را نیز در بازار رونق سرمایه گذاری به ساخت و ساز موثر می داند.
محمد جعفریان پژوهشگر اقتصادی، با تأکید بر عوامل پیرامونی بازار و اثر آن بر سرمایه گذاری بخش مسکن عنوان می کند: جهش قیمتی در این بخش توان خرید خانوارها را به شدت کاهش داده است. از این رو سیاست گذاری پولی باید امکان ترمیم تسهیلات بانکی و متنوع سازی راه های تأمین مالی آن در دستور کار قرار دهد.
از نظر این دانش آموخته اقتصاد، افزایش حجم تسهیلات می تواند انگیزه سازنده ها برای سرمایه گذاری در بخش مسکن را افزایش دهد.
برخی دیگر از اقتصاددانان اعتقاد دارند کاهش تدریجی نرخ سود نیز در رونق بخش مسکن موثر است.
امیر سلیمی پژوهشگر اقتصادی با اشاره به اینکه نرخ سود بانکی برای بسیاری از سرمایه گذاران معیار کسب سود بدون ریسک است؛ عنوان می کند: کاهش نرخ سود اگر با مدیریت انتظارات تورمی همراه باشد زمینه را برای تعدیل نرخ بازدهی موردانتظار فراهم خواهد کرد.
وی در عین حال تأکید دارد: لازمه موفقیت کاهش نرخ سود، اطمینان سیاست گذار به آحاد اقتصادی در تحقق تورم هدف گذاری شده است.
وی شرط این موفقیت را مدیریت مالی دولت می داند و تأکید دارد: تا زمانیکه رشد نقدینگی مدیریت نشود مهار رشد قیمت ها از جمله رشد قیمت مسکن ممکن نیست.
به گفته این پژوهشگر سیاست گذار باید با استفاده از ابزارهای نوین همچون تعمیق عملیات بازار باز و بازار بدهی و همچنین استقراض در قالب اوراق مالی، کسری منابع خود را پوشش دهد. این اقدامات به واسطه آنکه آثار برون ریز کمتری در مقایسه با استقراض از بانک مرکزی دارد می تواند به بهبود انتظارات تورمی کمک کند. با توجه به اینکه سرمایه گذاری در بخش مسکن نیازمند یک دوره انتظار میان مدت(یک و نیم تا دو و نیم ساله) است، بهبود انتظارات تورمی علامتی به سازندگان برای سرمایه گذاری است.
به گفته سلیمی، در بخش تقاضا نیز، بهبود انتظارات تورمی کمک می کند متقاضیان به جای تبدیل ریال به پس اندازهای کالایی همچون سکه، دلار و... ترغیب به سپرده گذاری با هدف اخذ تسهیلات خرید شوند.
در مجموع اقتصاددانان معتقدند در سطح کلان، مدیریت رشد نقدینگی و ثبات بازار ارز با هدف بهبود انتظارات تورمی، از لازمه های رونق بخش ساخت و ساز است در کنار آن، کاهش عدم قطعیت ها در حوزه سیاسی نیز به عنوان پیش شرط لازم برای رونق این بخش عنوان می شود. در حوزه عوامل موثر درون بخشی نیز افزایش رقم تسهیلات مسکن به عنوان شرط رونق معرفی می شود که البته در این حوزه،‌اواخر سال گذشته و ابتدای امسال سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن افزایش مناسبی پیدا کرد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000