هیبنا گزارش می دهد

گزارش جدید از قدرت خرید مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۲/۰۷
تازه ترین آمارهای رسمی مربوط به تحولات بازار مسکن شهر تهران گزارش جدیدی از قدرت خرید مسکن در پایتخت را ارائه می کند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بخش قابل توجهی از معاملات خرید مسکن که بیشترین سهم از خرید واحدهای مسکونی عرضه شده به بازار مسکن در ابتدای سال 99 را به خود اختصاص داد. هم اکنون قدرت خرید عمده متقاضیان مسکن در شهر تهران در بیشترین بخش تقاضای خرید آپارتمان به طور متوسط 40 درصد کمتر از میانگین قیمت مسکن در پایتخت است.

بررسی ها نشان می دهد در حالیکه میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در ابتدای سال جاری در شهر تهران-فروردین ماه-مطابق با آمارهای رسمی به حدود 15 میلیون و300 هزار تومان رسیده است اما بیشترین سهم از خریدهای انجام شده از بازار مسکن در این ماه مربوط به واحدهای مسکونی بوده است که قیمت هر مترمربع از آن ها به طور متوسط حدود 9 میلیون و500 هزار تومان بوده است.

این موضوع به آن معناست که میانگین قیمت آپارتمان های مسکونی که بخش غالب تقاضای بازار مسکن متقاضی خرید آن هستند، به طور متوسط حدود 40 درصد کمتر از میانگین فعلی قیمت همه واحدهای مسکونی در پایتخت است.

آپارتمان هایی که هم اکنون در این دامنه قیمتی قرار دارند عمدتا در نیمه جنوبی و محلات جنوبی شهر تهران واقع شده اند.هر چند شاید بتوان مواردی استثنا از این دامنه قیمتی -9 میلیون تا 10 و نیم میلیون تومان-که بیشترین سهم از معاملات مسکن شهر تهران –حدود 10 درصد از معاملات فروردین ماه-در آن انجام شده است را در برخی از محلات مصرفی نیمه شمالی تهران نیز جست و جو کرد.

با این حال عمده این گروه از آپارتمان ها در مناطق واقع در نیمه جنوبی شهر تهران و یا مرز دو نیمه شمالی و جنوبی قرار دارند و با توجه به سطح قیمت مسکن در این محلات،عمده آن ها واحدهای مسکونی میانسال هستند.این در حالی است که بعد از این دامنه قیمتی آپارتمان های به مراتب ارزان تر یعنی واحدهای مسکونی با میانگین قیمت 7.5 تا 9 میلیون تومان با سهم حدود 8 درصدبیشترین حجم از معاملات مسکن در اولین ماه از فصل بهار 99 را به خود اختصاص داده اند.

این موضوع حد توان مالی بخش عمده ای از متقاضیان خرید مسکن اعم از مصرفی و سرمایه گذار در بازار معاملات مسکن در شرایط فعلی را نشان می دهد و نشان می دهد دو گروه از خریداران مسکن که فروردین ماه امسال با خرید از بازار ملک بیشترین سهم از معاملات واحدهای مسکونی را در دو گروه از واحدهای مسکونی به خود اختصاص دادند قدرت خریدی به مراتب کمتر از میانگین قیمت مسکن شهر تهران برای خرید یک واحد معمولی دارند.

قدرت خرید گروه دوم که پس از واحدهای با ارزش 9 تا 10.5 میلیون تومان بیشترین سهم از معاملات مسکن کل شهر تهران را به خود اختصاص دادند، تقریبا کمتر از نصف میانگین قدرت خرید لازم برای خرید آپارتمان های با میانگین قیمت مسکن در پایتخت است.

از سوی دیگر در فروردین ماه امسال واحدهای مسکونی با قیمت کل 450 تا 600 میلیون تومان بیشترین سهم از معاملات مسکن شهر تهران در بازه های مختلف قیمتی معادل 10 درصد از حجم کل معاملات را به خود اختصاص دادند.مناطق مصرفی جنوب تهران کانون عرضه این گروه از آپارتمان هاست.

همچنین بیشترین سهم از معاملات خرید مسکن در این ماه مربوط به واحدهای مسکونی کوچک متراژ 60 تا 70 مترمربعی با سهمی معادل حدود 13 درصد بود.در مجموع حدود 60 درصد از معاملات خرید مسکن در این ماه در بازه متراژی کمتر از 90 مترمربع انجام شده است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000