رکود کرونایی در بازار بالادست مسکن

بازار مبادله اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن تحت تاثیر شیوع کرونا در قیمت و حجم مبادلات مسیر نزولی در پیش گرفته است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، ایام اسفند ماه سال گذشته با وجود اینکه با انتشار خبر ورود کرونا به کشور همراه شد، اما از آنجا که فصل معاملات مسکن شب عید آغاز شده بود، وضعیت بازار اوراق مسکن نیز که محل رجوع تسهیلات‌گیرندگان بانک مسکن است، به طور نسبی مسیر رونق در پیش گرفته بود.
این موضوع سبب شد قیمت اوراق مبادله شده با افزایش تدریجی از کانال ۴۰ وارد کانال ۵۰ هزار تومان شود و حتی چنین سطح قیمتی در هفته‌های اول فروردین نیز پایدار بماند. اما به تدریج با فراگیر شدن رکود کسب و کارها و تعطیلات اجباری مشاغل که به دنبال اجرای پروتکل‌های بهداشتی و قرنطینه خانگی رخ داد، معادله در بازار اوراق مسکن نیز وارونه شد.
به این ترتیب در پی کاهش چشمگیر حجم معاملات مسکن در بازار تقریبا تعطیل فروردین، قیمت اوراق مسکن نیز که می‌رفت تا به قله ۶۰ هزار تومانی نزدیک شود، از حدود سه هفته قبل مسیر نزولی در پیش گرفت و به کانال ۴۰ هزار تومان سقوط کرد. صرف‌نظر از ریزنوسان‌های افزایشی موردی قیمت که بسیار معدود بوده است، در تمام این ایام اندک معاملات اوراق با درخواست قیمت‌های پایین‌تر از سوی خریدار انجام شده است.
در حال حاضر قیمت اوراق مسکن در نمادهای مربوط به انتشار ماه‌های اخیر که پرمعامله‌تر هستند، به طور میانگین حدود ۴۷ هزار تومان است.
به گزارش هیبنا، روند طی شده در بازار مبادله اوراق مسکن که با نماد «تسه» در فرابورس عرضه می‌شود، انعکاس روشنی از وضعیت معاملات مسکن بوده است، کمااینکه اکنون با انتشار آمار رسمی از قیمت و حجم معاملات مسکن، تصویر رکود کرونایی در این بازار به طور دقیق منتشر شد.
بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن، در فروردین ماه فقط ۱۲۰۰ واحد مسکونی در پایتخت معامله شده که میانگین قیمت در این معاملات نسبت به فروردین ۲ درصد معادل حدود ۳۰۰ هزار تومان افت کرده است. این فروردین ماه بی‌سابقه به لحاظ حجم فوق‌العاده پایین معاملات مسکن، زمینه‌ساز در پیش گرفتن دوباره مسیر نزولی در قیمت اوراق تسه شده است.
در عین حال با توجه به بازگشایی بنگاه‌های ملکی از ابتدای اردیبهشت، فعالان بازار مسکن امیدوار هستند بخشی از معاملات مسکن که موقتا در فروردین متوقف شده بود، دوباره جریان پیدا کند و اردیبهشت نسبت به فروردین به لحاظ تعداد آپارتمان‌های معامله شده وضعیت بهتری داشته باشد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000