هیبنا استان های گران برای ساخت و ساز را معرفی می کند

رکود تورمی در بازار معاملات زمین مسکونی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۳/۲۷
بازار خرید و فروش زمین مسکونی و ملک کلنگی قابل ساخت و ساز با رکود تورمی مواجه شده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا ،بر پایه تازه ترین آمارهای رسمی از تحولات بازار زمین و املاک مسکونی نشان می دهد بازار معاملات این گروه از املاک در کشور هم اکنون در شرایط رکود تورمی قرار دارد به گونه ای که همزمان با کاهش قابل توجه سطح معاملات خرید و فروش زمین، میانگین یکساله قیمت در تعداد قابل توجهی از استان ها با رشد بیش از 90 درصدی همراه شده است.

براساس گزارش مرکز آمار که به تازگی منتشر شده است تورم زمین در زمستان سال 98 در مقایسه با زمستان 97، معادل 63.4 درصد بوده است این در حالی است که تعداد معاملات خرید و فروش زمین در این بازه زمانی با افت بیش از 8 درصدی همراه شده است. افت معاملات زمین مسکونی همزمان با رشد قیمت این املاک بیانگر یک واقعیت درباره نهاده اصلی بازار ساخت و ساز مسکونی است؛ وضعیت فعلی مشخص می کند اگر چه تقاضای خرید زمین از طرف سازنده ها به دلیل رکود مسکن و شرایط سخت فروش آپارتمان، کاهش پیدا کرده اما در همین حجم پایین تقاضا، میزان عرضه یا میل به فروش در مالکان ساختمان های قابل تخریب و مشارکت، کمتر است. این ، مهمترین دلیل جهش قیمت زمین می تواند باشد.

تورم زمین در این بازه زمانی-زمستان 98 نسبت به زمستان 97-در دست کم 15 استان بیش از 90 درصد گزارش شده است که این موضوع به معنای جهش قیمت زمین در این دوره زمانی ،در تعداد زیادی از استان های کشور است.همین عامل یکی از مهمترین عوامل ایجاد مانع در مسیر ورود بسیاری از سازنده ها به حوزه ساخت و ساز و در نتیجه کاهش تیراژ عرضه جدید به بازار مسکن است.رکود تورمی در بازار معاملات زمین در مقطع زمانی فعلی طی دو تا سه سال آینده اثر خود را در شکل کاهش عرضه مسکن مورد نیاز تقاضای غالب بازار مسکن نشان خواهد داد.

آمارها نشان می دهد بیشترین میزان افزایش قیمت زمین در زمستان 98 نسبت به زمستان 97 مربوط به استان البرز با رشد 145.6 درصدی بوده است.در اصفهان میانگین قیمت هر مترمربع زمین در این مقطع زمانی 129.1 درصد رشد کرده است.تورم نقطه ای زمین در زمستان 98 در کرمانشاه معادل 118.7 درصد و در بوشهر برابر با 118.5 درصد بوده است.

پس از این استان ها بیشترین تورم زمین در این بازه زمانی مربوط به استان مازندران با رشد 117.3 درصدی قیمت بوده است.در این میان کمترین رشد نقطه ای قیمت زمین مربوط به استان تهران با رشد 43.3 درصدی بوده است.علت این موضوع اتمام دوره جهش قیمت در بازار معاملات زمین و مسکن در تهران بعد از جهش قیمتی سال 97 و ابتدای 98 است.دومین استان کم رشد به لحاظ تحولات قیمتی زمین در زمستان 98 نسبت به زمستان 97 استان ایلام با رشد 64.4 درصدی گزارش شده است.در خراسان شمالی میانگین قیمت زمین در این بازه زمانی 66 درصد،در کرمان 77.1 درصد و در قزوین 83.2 درصد افزایش داشته است. البرز و اصفهان به لحاظ نرخ رشد قیمت زمین گرانترین استان برای ساخت و ساز مسکونی به حساب می آیند. این دو استان همچنین به لحاظ متوسط قیمت زمین نیز گرانترین هستند چون قیمت هر مترمربع بنای کلنگی در این دو استان بالای 2 میلیون تومان است بعد از تهران، گرانترین هستند.

متوسط مساحت زمین های معامله شده در بازار معاملات املاک کشور در زمستان 98 برابر با 240 مترمربع بوده است.در زمستان 98 مجموعا دو هزار و 218 فقره معامله خرید زمین در کشور به ثبت رسیده است که این میزان دست کم 8 درصد نسبت به تعداد معاملات خرید مسکن در زمستان 97 کمتر بوده است.هر چند به لحاظ فصلی تعداد معاملات زمین در زمستان 98 نسبت به پاییز 98 بیش از 67 درصد رشد داشته است که این موضوع نشان دهنده کاهش عمق رکود فصلی در بازار معاملات زمین نیز هست.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000