یک کارشناس بازار مسکن مطرح کرد

پیش بینی روند بازار مسکن از سه زاویه

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۴/۱۴
یک کارشناس بازار مسکن معتقد است سه فاکتور اصلی بر رسیدن تورم ماهانه قیمت مسکن پایتخت به بیش از ۱۰ درصد طی یک ماه پایانی فصل بهار اثرگذار بوده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

سعید سعادتمند کارشناس و تحلیلگر بازار مسکن با بیان اینکه طی ماه های اخیر دلایل زیادی در تورم قیمت مسکن اثرگذار بوده اما مهم ترین عوامل در سه گروه اصلی قابل دسته بندی است، به پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: نبود عرضه کافی واحدهای نوساز در محلات مصرفی شهر تهران، ورود بخشی از سرمایه ها از بانک و بورس به بازار املاک و نهایتا نوسانات بازار ارز سه دسته عامل اصلی افزایش قیمت مسکن و ثبت رکورد بی سابقه تورم ماهانه به حدود ۱۱.۷ درصد بوده است.
وی ادامه داد: کاهش نرخ سود سپرده های بانکی منجر به خروج بخشی از سرمایه ها از این محل و ورود آنها به بازار مسکن شده و در عین حال بخشی سرمایه گذاران در بازار سرمایه با به دست آوردن یک بازدهی مناسب طی ماه های اخیر در این بازار، بخشی از سرمایه خود را از این بازار خارج و به حوزه املاک وارد کرده اند.
به گفته وی همسان سازی ارزش دارایی ها با بازار ارز و سکه نیز موجب شده تا بخش زیادی از دارندگان املاک درصدد افزایش ارزش دارایی های خود در این بخش با سایر بازارها برآیند.
وی به موضوع عدم عرضه کافی واحدهای نوساز در محلات مصرفی شهر اشاره کرد و گفت: هرچند مطابق با آمار رسمی حدود نیم میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در تهران وجود دارد اما بررسی ها نشان می دهد بخش عمده این واحدها به محلات شمالی و حاشیه شهر تهران مربوط می شود و در مقابل در محلات مصرفی با کمبود واحدهای مسکونی متناسب با الگوی مصرفی مواجه هستیم.
وی تاکید کرد: مجموعه این عوامل دست به دست هم داده اند تا رونقی متفاوت از سایر دوره ها به لحاظ طول دوره و دفعات جهش قیمت را تجربه کنیم.
این کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه در دوره های رونق دست کم نیمی از متقاضیان موجود در بازار ، متقاضیان سرمایه ای هستند، عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط، عمده متقاضیان حاضر در بازار معاملات، از جنس سرمایه گذاران هستند.
وی در خصوص پیش بینی شرایط بازار مسکن طی ماه های آتی نیز تصریح کرد: هرچند احتمالات اندکی برای پیش بینی دقیق از وضعیت آینده بازار مسکن وجود دارد اما از آنجاکه عدم عرضه کافی برای واحدهای منطبق با نیاز بازار در محلات مصرفی شهر تهران وجود دارد و این کمبود به سرعت نمی تواند طی ماه های آتی اصلاح شود، همچنین قیمت های نهاده های تولید و عوارض ساختمانی طی ماه های گذشته با افزایش مواجه شده و در عین حال نوسانات در سایر بازارها از جمله بورس و ارز وجود دارد، به نظر می رسد طی چندماه آینده فعلا کاهش قیمت مسکن محتمل نباشد.
وی در پایان گفت: با توجه به شرایط به نظر نمی رسد بازار فعلا آمادگی کاهش قیمت تاثیرگذار را داشته باشد اما به تدریج با توجه به روند بازدهی بازارها به توقف رشد قیمت در بازار مسکن امیدوار هستیم.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000