یک کارشناس پیشنهاد داد:

مدل کاهش ناهماهنگی میان عرضه و تقاضا در بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۵/۰۸
یک کارشناس بازار مسکن یکی از چالش های اصلی این بازار را عدم تعادل تقاضا و عرضه خواند و عنوان کرد: ناهمخوانی میان این دو سمت بازار مسکن در دوره های رکود و رونق، بر افزایش قیمت املاک دامن می زند.
پایگاه خبری بانک مسکن

جواد زارعی کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه یکی از مشکلات بخش مسکن، کندی عرضه مسکن در برابر تقاضای آن است، به پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: به دلیل وجود این ناهماهنگی میان دو سمت بازار، عرضه مسکن به بازار کمی پس از بالا رفتن تقاضای مسکن رخ می دهد و این ناهمخوانی در سیکل های رکود و رونق مسکن بر افزایش قیمت دامن می زند. علاوه بر این فاصله زمانی، گاهی عدم تطبیق در متراژ مورد تقاضا و عرضه واحد نیز بر این ناهماهنگی افزوده می کند.
وی راهکار عبور از این چالش اصلی بازار مسکن را سوق دهی سازنده های مسکن به ساخت و عرضه خانه های مورد تقاضا تصریح کرد و افزود: بررسی روند معاملاتی آپارتمان های مسکونی طی سال های اخیر نشان می دهد بخش قابل توجهی از تقاضای مسکن مصرفی، خانه های زیر 60 متر است که با عرضه واحدها با این متراژ، اختلاف زیادی دارد. بنابراین یکی از کارهای موثر سیاستگذار می تواند هدفگذاری واحدهای کوچک متراژ برای عرضه بیشتر با ارائه بسته های تشویقی باشد.
وی در عین حال با اشاره به الگوی جهانی تجربه شده در سایر کشورها، تقویت بخشی از تقاضای مصرفی مسکن برای احیای قدرت خرید آنها از دیگر راه کارهای حل چالش بخش مسکن دانست و اظهار کرد: با توجه به افزایش شدید قیمت و کاهش قدرت خرید مسکن برای خانوارها، در حال حاضر نسبت تسهیلات به قیمت مسکن با قیمت متوسط در منطقه میانه شهری مثل تهران، بسیار ناچیز شده است. بنابراین افزایش تسهیلات بانکی توسط بانک ها با در نظر گرفتن استطاعت در پرداخت اقساط می تواند توانایی خرید خانه در طبقه متوسط مستاجر را کمی بالا ببرد.
به گفته وی طی چند سال گذشته و پیش از وقوع افزایش قیمت در این دوره اخیر، تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم نقش مهمی در خانه دار کردن خانوارهای فاقد مسکن و خانه اولی بازی کرد. به طوری که در دوره ای که هنوز بازار مسکن با التهاب قیمتی مواجه نشده بود، زوج های جوان پس از یک دوره یکساله پس انداز، امکان اخذ تسهیلات با نرخ سود تک رقمی و دوره بازپرداخت مناسب را داشتند. هرچند که همچنان این نوع تسهیلات بالاترین میزان‌ سقف تسهیلات خرید مسکن محسوب می شود.
وی در عین حال گفت: افزایش سطح عمومی قیمت ها و بی ثباتی در بازار مسکن و متعاقب آن، فشار افکار عمومی در سطوح مختلف، سیاستگذار را بر آن می دارد تا در مسیر کاهش این التهاب ها قدمی بردارد. طرح مسکن ملی را می توان از برنامه های دولت در تامین مسکن خانوارها برشمرد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000