هیبنا گزارش می دهد

پاسخ به یک ابهام در مورد تسهیلات ودیعه مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۵/۱۱
کارشناسان بانکی در خصوص یک شرط مهم برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن از سوی خانوارهای متقاضی توضیح دادند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، طی روزهای اخیر یک ابهام مهم و اساسی در ذهن متقاضیان دریافت تسهیلات ودیعه مسکن شکل گرفته است، مبنی بر آنکه شرایط فرم (ج) متقاضیان قبل از دریافت این تسهیلات چگونه باید باشد و بعد از دریافت این تسهیلات به چه شکلی درخواهد آمد؟

سبز بودن فرم (ج) سرپرست خانوار به معنای عدم استفاده وی از امکانات دولتی در حوزه مسکن همچون دریافت تسهیلات یارانه ای مسکن یا زمین و مسکن از سوی دولت و یا هر حمایت دیگری که منجر به خانه دار شدن خانوارها بشود است و زمانی که فرد از هر کدام از این حمایت ها بهره مند شود فرم (ج) وی به حالت قرمز در خواهد آمد. در مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن نیز یکی از شروط اصلی قرار گرفتن متقاضیان در فهرست مشمولان این طرح ها سبز بودن فرم (ج) اعلام شد و افرادی که پیش از این، از یکی از امکانات دولتی و یارانه ای برای خانه دار شدن استفاده کرده بودند از لیست مشمولان این طرح خارج شدند.

در خصوص طرح پرداخت تسهیلات ودیعه یا کمک هزینه رهن مسکن نیز که به تازگی استارت خورده است یک ابهام اساسی در میان متقاضیان دریافت این تسهیلات وجود دارد.

کارشناسان بانکی برای رفع این ابهام خطاب به متقاضیان دریافت این تسهیلات اعلام کردند: یکی از شروط اساسی و اصلی برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن مطابق با اعلام وزارت راه وشهرسازی سبز بودن فرم (ج) است.یعنی آن دسته از افرادی که پیش از این از یکی از امکانات دولتی برای تأمین مسکن ملکی همچون تسهیلات یارانه ای،مسکن مهر،زمین و یا واحدهای مسکونی دولتی ساز استفاده کرده اند به دلیل قرمز بودن فرم (ج) آن ها، دیگر در فهرست مشمولان دریافت تسهیلات ودیعه قرار نخواهند گرفت چرا که یکبار از امکانات دولتی تأمین مسکن بهره مند شده اند.

از سوی دیگر دریافت کنندگان این تسهیلات که هم اکنون فرم (ج) سبز رنگ دارند یعنی پیش از این از هیچ نوع امکانات دولتی در جهت تأمین مسکن استفاده نکرده اند می توانند این تسهیلات را به شرط دارا بودن سایر شروط تعیین شده از سوی وزارت راه و شهرسازی دریافت کنند.ضمن آنکه دریافت و استفاده از این تسهیلات نیز منجر به قرمز شدن فرم (ج) آن ها نخواهد شد و این خانوارها می توانند در آینده از سایر طرح های تأمین مسکن نیز بهره مند شوند.

بنابراین برای دریافت این تسهیلات لازم است خانوارهای متقاضی، فرم (ج) سبز رنگ داشته باشند اما دریافت این تسهیلات منجر به قرمز شدن فرم (ج) آن ها نخواهد شد.از دیگر شرایط دریافت این تسهیلات آن است که متقاضی و افراد تحت تکفل، فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی (از اول فروردین 84 به بعد) بوده و از تاریخ 22 بهمن 57 از هیچ یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد. متقاضی باید متأهل و یا سرپرست خانوار یا جزو زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل 35 سال سن باشد. دارا بودن حداقل 5 سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا، یک شرط دیگر برای قرار گرفتن در فهرست مشمولان این طرح است. در شهرهای جدید سابقه سکونت حداقل 5 سال در شهر جدید مورد تقاضا و یا در شهر مادر ملاک است. نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و ...، توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهیلات بانکی و امکان سپرده‌گذاری حداقل سی درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی،در خصوص متقاضیان واجد شرایط بر اساس اعلام دستگاه یا نهاد مربوطه و توانایی پرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات دریافتی، سایر شروط اعلام شده از سوی متولی مسکن برای قرار گرفتن خانوارها در فهرست متقاضیان مشمول شرایط دریافت تسهیلات ودیعه مسکن است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000