راهکار تبدیل تهدید به فرصت در بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۶/۱۷
یک کارشناس و فعال بازار مسکن مهم ترین عوامل تحولات قیمتی جدید در بازار املاک پایتخت را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

علیرضا اشکان کارشناس بازار مسکن نوسانات ارزی و جهش شاخص کل بورس را مهم ترین عوامل روند صعودی قیمت در بازار معاملات ملک دانست و به پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: از میان این دو عامل، تحولات چند هفته اخیر در بازار سرمایه، منجر به سرازیر شدن بخشی از نقدینگی بورس به مسکن شد. سرمایه گذارانی که پس از تحقق اهداف خود، بازار کم ریسک تر مسکن را به عنوان جایگزینی ایمن برای سرمایه خود تلقی کرده و با جابه جایی به این بازار همزمان با رونق، افزایش نسبی قیمت را هم حادث شدند.
با این حال این کارشناس مسکن معتقد است دولت با استفاده از ابزارهایی می تواند این موقعیت را به یک فرصت در اقتصاد کشور تبدیل کند.
به گفته وی رونق شگفت انگیز بازار بورس می تواند کمک شایانی به بازار مسکن که سال های رکود خود به لحاظ معاملات را پشت سر می گذارد، داشته باشد.
وی در این باره توضیح داد: در صورتی که چشم انداز درست و بلند مدت برای تسهیلات دولتی ترسیم شود و با وضع قوانین جلوی ایجاد رانت در برخورداری از این تسهیلات گرفته شود می تواند موجب تقویت عرضه و تقاضای مسکن و در پی آن حرکت به سوی تعادل بازار شود.
وی ادامه داد: تلاش دولت برای استفاده از ساز و کار بورس و استفاده از اوراق در جذب سرمایه پروژه های ملکی و تسهیل مشارکت سرمایه ای در بازار مسکن می تواند از موثرترین اقدامات دولت در بستر سازی و تحریک دوسویه عرضه و تقاضا در بازار شود.
وی با اشاره به اجرای طرح هایی همچون طرح اوراق سلف موازی استاندارد، عنوان کرد: چنین طرح هایی در صورتی که شفاف و بدون جانبداری از سمت دولت اجرایی شود می تواند به مشارکت واقعی خریداران در پروژه های ساخت و ساز ختم شود و هر دو سمت به طور متعادل در سود حاصله سهیم شوند.
این کارشناس بازار مسکن در عین حال به چالش های این مسیر اشاره کرد و گفت: برخی چالش های این طرح مثل محاسبه سود اوراق باید به درستی تبیین شود تا در تمام شرایط جوابگو باشد. چه در بازار پررونق و چه بازار کم رونق، چه خریدار بتواند خرید سهام ملکی را تکمیل کند و چه نتواند، خریدار تا زمان نقدشونگی باید سازوکار شفافی برای محاسبه سود اوراق خود داشته باشد.
وی همچنین اظهار کرد: به صورت کلی هدایت نقدینگی بورس به این بخش و مشارکت در مسکن می تواند گام مهمی هم در راستای رونق مسکن و بورس و هم در راستای تنظیم بازار خریداران مصرفی و سرمایه ای و اتصال آن ها به سازندگان باشد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000