تحلیل رئیس اتحادیه مشاوران املاک از شرایط کنونی بازار مسکن

مزیت های عدم اعلام مداوم قیمت مسکن/شهریوری آرام برای بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۶/۲۵
رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه آرام شدن بازار مسکن در شهریور ماه نشان می دهد که عدم اعلام مداوم قیمت ها می تواند به آرام شدن بازار مسکن کمک کند گفت: ثبات نسبی در بازارهای موازی مسکن منجر به آرامش قیمتی در بخش مسکن شده و این وضعیت را می توان در ثبات قیمت ها در شهریور ماه مشاهده کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، آرام شدن بازار مسکن در شهریور ماه بعد از یک رشد قیمتی در مرداد ماه نشان داد که چنانچه در بازار مسکن اخبارهای کم التهاب منتشر شود و هر روز نیز آمارهایی از رشد قیمت ها داده نشود می تواند به آرام شدن بازار مسکن کمک کند. هر چند آرام شدن بازار مسکن در شهریور ماه تنها منوط به عدم اعلام آمارها نیست بلکه می تواند دلایل دیگری مثل آغاز تحویل واحدهای مسکونی مهر، استارت ساخت مسکن ملی و کاهش فصل نقل و انتقالات نیز باشد.

بانک مرکزی نیز با اطلاعات برگرفته از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور اوایل هفته جاری اعلام کرد که در نیمه اول شهریور ماه و پس از یک دوره التهاب در بازار مسکن، نشانه‌هایی از بازگشت آرامش به این بازار آشکار شده و حاکی از آن است که دوره تلاطم اخیر بازار مسکن رو به پایان است.

بانک مرکزی، در ۱۰ شهریور ماه جاری در گزارشی اعلام کرده بود که متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۳۱.۱ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۱۰.۵ و ۷۷.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که تحلیل شما از بازار مسکن در آخرین ماه تابستان چیست؟ و اینکه آیا رشد قیمت ها در مرداد ماه در شهریور ماه نیز ادامه خواهد یافت گفت: اولا باید بر این موضوع تاکید کنم که عدم اعلام مداوم آمار قیمت مسکن از سوی برخی مراکز و سایت ها می تواند در بلند مدت منجر به ثبات بازار مسکن شود. چرا که بازار مسکن همواره با کاهش التهاب به ثبات بیشتری رسیده است.

*شهریورماه شاهد آرامش بازار مسکن هستیم

وی ادامه داد: طبق گزارشهایی که از مشاوران املاک و سامانه ثبت معاملات به دست ما رسیده باید گفت که در شهریورماه شاهد آرامش بازار مسکن هستیم. در ضمن باید به این موضوع نیز اشاره کرد که معاملات مسکن در شهریور ماه حدود ۱۰ درصد نسبت به مرداد ماه افزایش داشته اما قیمت ها بدون تلاطم بوده است.

قلی خسروی در خصوص اینکه اعلام آمار قیمت مسکن می تواند به بازار مسکن لطمه وارد کند یا خیر؟ گفت: قطعا همینطور است. وقتی قیمت های متفاوت و مداوم در بازار مسکن که شاید خیلی از آنها نیز دقیق و درست نباشد می تواند موجب التهاب و بی ثباتی قیمت ها شود. پس اعلام قیمتهای منطقه ای می تواند به بازار مسکن آسیب بزند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اضافه کرد: معمولا وقتی قیمت مسکن در پایتخت رشد می کند این رشد قیمت به شهرستانها نیز سرایت می کند. بنابراین وقتی اعلام می شود که متوسط قیمت مسکن در تهران به 23 میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافته اعلام می شود این وضعیت می تواند تاثیر خود را بر مناطق ارزان قیمت تهران و حتی سایر شهرستان ها بگذارد.

بنابراین گزارش، ممنوعیت درج قیمت توسط سایتهای فروش ملک از اردیبهشت ماه امسال می تواند تایید کننده این موضوع باشد که هر چقدر بازار مسکن التهاب کمتری داشته باشد، بازاری آرام تر را شاهد خواهیم بود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000