نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با هیبنا:

کنترل تقاضاهای سوداگرانه و آرامش بازار مسکن با اخذ مالیات از خانه های خالی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۶/۳۰
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برای کنترل تقاضاهای سوداگرانه بازار مسکن و کاهش التهاب بازار مسکن اخذ مالیات از خانه های خالی می تواند به آرامش بازار مسکن کمک کند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا؛ با اصلاحات صورت گرفته در کمیسیون اقتصادی مجلس بعد از ایراداتی که شورای نگهبان به طرح اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه گرفت به نظر می رسد باید از هم اکنون این طرح را تصویب شده نهایی و هر چه زودتر آنرا آغاز شده باید دانست.

طبق آخرین آمار و بنا به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، روزانه ۱۰۰ هزار پیامک به مالکان بیش از یک واحد مسکونی ارسال می شود. محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی هم اعلام کرد که تاکنون ۱.۵ میلیون پیامک در این زمینه ارسال شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه تاکنون ۱.۵ میلیون پیامک به مالکان خانه های خالی ارسال شده است، گفت: خوشبختانه در یک ماه اخیر اقدامات مثبتی در حوزه تکمیل اطلاعات سامانه املاک و اسکان صورت گرفته و قطعاً این سامانه کمک شایانی به سازمان امور مالیاتی برای اجرای قوانین مالیاتی از جمله قانون مالیات بر خانه‌های خالی خواهد کرد.

وی اظهار داشت که هدف اصلی وزارت راه و شهرسازی از اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی، مقابله با سوداگری در عرصه مسکن و تبدیل مسکن از یک کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی است تا بازار به سمت ثبات و آرامش حرکت کند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد که مردم هر چه سریع تر نسبت به تکمیل اطلاعات خود در سامانه املاک اقدام کنند تا بتوانیم مرحله راستی آزمایی را به صورت کامل اجرایی و عملیاتی کنیم و پس از آن سازمان امور مالیاتی بر اساس مفاد قانون بتواند از مشمولان نهایی مالیات اخذ کند.

کمیسیون اقتصادی مجلس که پیگیر کننده طرح اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه است بعد از چندین بار رفت و برگشت طرح در نهایت آنرا به تصویب مجلس رساند اما شورای نگهبان اواخر ماه مرداد، ایراداتی نسبت به این طرح داشت و آنرا به مجلس و سپس توسط رئیس مجلس به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد. خبرها حاکی از این است که این ایرادات برطرف شده و آماده ارائه است و به احتمال زیاد با برطرف شدن این ایرادات باید اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه را از هم اکنون اجرا شدنی دانست.

پیش تر قرار بود مالکان واحدهای مسکونی خالی در سال اول معاف از مالیات باشند و در سال دوم برابر با مبلغ اجاره سالیانه، سال سوم ۱.۵ برابر و سال چهارم دو برابر اجاره سالیانه مالیات بپردازند. اما بر اساس اصلاحات صورت گرفته در طرح اخذ مالیات از خانه های خالی، مالیات بر درآمد اجاره برای سال اول شش برابر، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر در نظر گرفته شده است.

سید احسان خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با "هیبنا" با تاکید بر اینکه در زمینه سیاستهای بازار مسکن طی یک تقسیم بندی می توانیم این سیاست را به دو دسته تقاضا و عرضه مسکن تقسیم کنیم گفت: سیاستهای طرف تقاضا یعنی کنترل تقاضاهای سوداگرانه بازار مسکن و کمک به تقاضای افراد کم درامد جامعه است.

وی افزود: متاسفانه این سیاستها در طی 6 سال گذشته کاملا دچار آسیب شده است و ثمره آسیب را در سفته بازیهای اخیر بازار مسکن به عینه شاهد هستیم.

خاندوزی تاکید کرد: هدف دوم سیاستهای عرضه مسکن است که خود به دو بخش تشویق ساخت مسکن و سیاستهای عرضه مسکن های ساخته شده به بازار و عدم احتکار مسکن تقسیم می شود. به همین منظور در مورد تشویق ساخت مسکن طرح جهش تولید مسکن در کمیسیون عمران هفته گذشته به تصویب رسید و به احتمال زیاد تا چهارشنبه هفته جاری در صحن علنی نیز برای تصویب مطرح می شود.

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در راستای همین سیاست، در مورد تشویق به عرضه مسکن های ساخته شده نیز موضوع ممنوعیت احتکار مسکن تحت عنوان مالیات بر خانه های خالی از سکنه به تصویب رسید. شورای نگهبان پس از ایراداتی که به طرح خانه های خالی از سکنه گرفته شد، کمیسیون اقتصادی مجلس اصلاحات لازم را انجام و آنرا ارسال کرد .

وی با بیان اینکه عمده ایرادات شورای نگهبان تعریف خانه های خالی از سکنه بود که این ایراد نیز اصلاح شد تاکید کرد: تعریف خانه های خالی به دقت در مصوبه بیان نشده بود که در صدر ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم این تعریف اضافه شد. به هر سوی کمیسیون اقتصادی مجلس بر این باور است که اقتصاد سالم نیازمند یک قانون دائم برای مبارزه با احتکار مسکن است.

خاندوزی با اشاره به اینکه برخی ایرادات شکلی در طرح وجود داشت که آنرا اصلاح کردیم خاطر نشان کرد: شورای نگهبان به خرید و فروش برخی واحدهای مسکونی غیر قابل خرید و فروش نیز ایراد وارد کرده بود که در کمیسیون اقتصادی مجلس تلاش شد تا از طریق مصادیقی مانند واحدهای مسکونی که مشکلات قضایی دارند یا درگیر انحصار وارثت هستند این ایرادات شورای نگهبان هم رفع شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: به هر سوی طرح اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه هم به کنترل تقاضاهای سوداگرانه در بازار مسکن و هم به آرامش بازار کمک خواهد کرد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000